Freire’s conceptions on education in contemporary times: emerging

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.14743

Keywords:

Paulo Freire, Education, Current challenges.

Abstract

The article aimed to analyse the contributions of Paulo Freire’s pedagogy to the comprehension of current challenges in the educational field, such as: emancipatory education, formation, teaching training and curricular organization in schools. This is a bibliographic review based on some of the works by Freire. Freire presents us some principles of resistance in front of the contemporary educational challenges: i) dialogue as a way of emancipatory and humanizing education; and ii) school education that aims to raise awareness of men and women, through pedagogical practice based on cooperation and community among subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Tessaro, Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc)

Doutoranda em Educação pela Unoesc, Mestra em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapeco), graduada em Psicologia pela Unochapeco.

Fernanda dos Santos Paulo, Professora do Programa de Pós-Graduação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC).

Doutora em Educação Pela UNISINOS, Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS, Especialista em Educação Popular: Gestão de Movimentos Sociais pelo Brava Gente e Instituto IVOTI. Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Metodista/IPA

Maria Teresa Ceron Trevisol, Professora do Programa de Pós-Graduação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC).

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP. Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Pedagoga pela Universidade do Oeste de Santa Catarina.

Published

2021-01-05

How to Cite

Tessaro, M., Paulo, F. dos S., & Ceron Trevisol, M. T. (2021). Freire’s conceptions on education in contemporary times: emerging. Reflexão E Ação, 29(1), 202-217. https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.14743

Issue

Section

Artigos do Fluxo