Cycles, times, and educational spaces in a pedagogical proposal of the MST’S (Landless Worker’s Movement) Itinerant Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.14773

Keywords:

Itinerant School, Development Cycles, Educational Stages.

Abstract

The objective of this article is to analyze the Pedagogical Proposal of the Itinerant Schools in the State of Parana - Brazil, public elementary and middle schools, which operate in Landless family’s camps, managed by the educational project of the Landless Workers Movement (MST), which has an educational focus on the human being integral development, based on popular education, on socialist and on the movement pedagogy. As a methodological procedure, it was used case study, field and documentary research, through that, it was evident the praxis of another way to education connecting life, work and self-organization.

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Author Biographies

Alessandro Santos Mariano, Doutorando em Educação Faculdade de Educação UNICAMP

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP e membro do HISTEDBR (Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil) Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro Oeste do Paraná(2016), Especialista em Educação do Campo pela Universidade Estadual do Centro Oeste do Paraná(2015) e em Ensino de Ciências Humanas e Sociais em Escolas do Campo pela Universidade Federal de Santa Catarina(2011), graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2008).

Marcos Gehrke, Universidade Estadual do Centro-Oeste.

Graduação em Pedagogia - Licenciatura Plena-Hab pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1996); Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2010) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2014). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Published

2021-01-05

How to Cite

Mariano, A. S., & Gehrke, M. (2021). Cycles, times, and educational spaces in a pedagogical proposal of the MST’S (Landless Worker’s Movement) Itinerant Schools. Reflexão E Ação, 29(1), 98-113. https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.14773

Issue

Section

Artigos do Fluxo