Freirian education through the lenses of anticolonialism, post-colonial, and decolonial studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.15786

Keywords:

Freirean Critical Pedagogy, Postcolonial and Decolonial Criticism, Decolonial Pedagogy

Abstract

This text argues in favor of the perspective of education proposed by Paulo Freire, and suggests that his works must be reviewed through the postcolonial and decolonial criticism point of view, having as a target the idea of ​​human emancipation, based on collective projects of reality transformation. regarding the social justice field. For this, it seeks to make an approximation between the Freirian theoretical perspective and postcolonial and decolonial criticism based on the emphasis of Libertarian Education and the proposal of a [de]decolonial Pedagogy. It is a theoretical study, in which we adopt as Freire's conceptual field and critical pedagogy.

 

References

BERNARDINO-COSTA, J.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 15-24, 2016.

CASTRO-GÓMEZ, S. La postcolonialidad explicada los niños. Instituto Pensar, Universidade Javeriana. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de um concepto, IN: Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (coords.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

MATTOS, W.; PENA, P. Em torno do ensino de história da África na Bahia: Breves considerações gerais. Revista de História Comparada, v. 7, n. 2, p. 216-243, 2013. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/RevistaHistoriaComparada/article/view/686/629>. Acesso em: 25 jul. 2020.

OLIVEIRA, L. F. DE; CANDAU, V. M. F. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, v. 26, n. 1, p. 15-40, 2010.

OLIVEIRA, L. F de. História da África e dos africanos na escola: desafios políticos, epistemológicos e identitários para a formação dos professores de História quando a diferença se torna obrigatoriedade curricular. 2010. 281 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

PESAVENTO, S. J. Em busca de uma outra história: imaginando o imaginário. Revista Brasileira de História, v. 15, n. 29, p.  9-27, 1995.

SANCHES, M. R. Malhas que os Impérios tecem. Textos Anticoloniais, contextos Pós-Coloniais.  Lisboa: Edições 70, 2011.

TAVEIRA, A. S. N., SEVERINO, A. J.; ROMÃO, N. P. Ontologia, epistemologia e axiologia na pedagogia do oprimido. Revista Educação em Perspectiva, v. 9, n. 3, p. 538-552, 2019.

WALSH, C. Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. En C. WALSH (ed.), Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kátia Luzia Soares Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Doutoranda em História pela Universidade de Brasília. Mestre em História pela Universidade do Estado da Bahia. Especialista em História pela Universidade do Estado da Bahia. Graduada em História pela Universidade do Estado da Bahia. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa Sustentabilidade, Educação e Tecnologia, cadastrado no CNPq. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia.

Gracy Kelly Andrade Pignata Oliveira, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa em Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais, cadastrado no CNPq. Pedagoga da Universidade Federal do Oeste da Bahia.

Published

2022-03-21

How to Cite

Oliveira, K. L. S., & Oliveira, G. K. A. P. (2022). Freirian education through the lenses of anticolonialism, post-colonial, and decolonial studies. Reflexão E Ação, 30(1), 57-68. https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.15786

Issue

Section

Artigos do Fluxo