Freirian education through the lenses of anticolonialism, post-colonial, and decolonial studies
DOI:
https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.15786Keywords:
Freirean Critical Pedagogy, Postcolonial and Decolonial Criticism, Decolonial PedagogyAbstract
This text argues in favor of the perspective of education proposed by Paulo Freire, and suggests that his works must be reviewed through the postcolonial and decolonial criticism point of view, having as a target the idea of human emancipation, based on collective projects of reality transformation. regarding the social justice field. For this, it seeks to make an approximation between the Freirian theoretical perspective and postcolonial and decolonial criticism based on the emphasis of Libertarian Education and the proposal of a [de]decolonial Pedagogy. It is a theoretical study, in which we adopt as Freire's conceptual field and critical pedagogy.
References
BERNARDINO-COSTA, J.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 15-24, 2016.
CASTRO-GÓMEZ, S. La postcolonialidad explicada los niños. Instituto Pensar, Universidade Javeriana. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de um concepto, IN: Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (coords.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.
MATTOS, W.; PENA, P. Em torno do ensino de história da África na Bahia: Breves considerações gerais. Revista de História Comparada, v. 7, n. 2, p. 216-243, 2013. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/RevistaHistoriaComparada/article/view/686/629>. Acesso em: 25 jul. 2020.
OLIVEIRA, L. F. DE; CANDAU, V. M. F. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, v. 26, n. 1, p. 15-40, 2010.
OLIVEIRA, L. F de. História da África e dos africanos na escola: desafios políticos, epistemológicos e identitários para a formação dos professores de História quando a diferença se torna obrigatoriedade curricular. 2010. 281 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
PESAVENTO, S. J. Em busca de uma outra história: imaginando o imaginário. Revista Brasileira de História, v. 15, n. 29, p. 9-27, 1995.
SANCHES, M. R. Malhas que os Impérios tecem. Textos Anticoloniais, contextos Pós-Coloniais. Lisboa: Edições 70, 2011.
TAVEIRA, A. S. N., SEVERINO, A. J.; ROMÃO, N. P. Ontologia, epistemologia e axiologia na pedagogia do oprimido. Revista Educação em Perspectiva, v. 9, n. 3, p. 538-552, 2019.
WALSH, C. Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. En C. WALSH (ed.), Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies on the transference, by the author(s), of the printed and digital publishing rights. The author´s rights to the published articles are the author´s, the journal has the rights over the first publication. The author(s) can only use the same results in other publications, indicating clearly that this journal was the original publisher. Since we are an open access journal, the free use of articles is permitted for educational and scientific applications, as long as they inform the source according with the CC-BY license from Creative Commons.