Teaching performances: knowledge river displacements in embedded praxis
DOI:
https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.15898Keywords:
Performance, Knowledge, Teaching, Incorporation, PresenceAbstract
By crossing the meaning of performance and teaching, as worked by philosophers such as Derrida and Gusdorf, this text tests the possibilities of displacing the notion of teacher Knowledge as an object, capable of being transferred, to that Knowledge incorporated as Praxis, in presence manifested in gestures and constituted in the relationship between teachers and students. From Critical-Performative Pedagogy and performance studies, we propose that teaching must be understood as knowledge performance that constitutes the non-transferable personality inherent in the subjectivation processes.
References
ANTÉRIO, Djavan; GOMES-DA-SILVA, Pierre. A comunicação corporal como saber docente. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.23, n.1, p.446-468, Jan./jun. 2015. ISSN on-line: 1982-9949. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.17058/rea.v23i1.3031>. Acesso em: 10 out 2020.
AUSTIN, John. How to do things with words. Oxford, UK: Clarendon Press; Oxford University Press, 1962.
BRAGA, Pedro; ZIMMERMANN, Ana C. As Auras do Professar: desterritorialização da autoridade no sentido e da communitas e do entusiasmo. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 10, n. 3, 2020. Disponível em:<https://doi.org/10.1590/2237-266092099>.Acesso em: 26 out 2020.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: Louro, Guacira (org.) O Corpo Educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
CIOTTI, Naira. O professor-performer. Natal: EDUFRN, 2019.
CORDEIRO, Denilson; FURTADO, Joaci. Arte da Aula. São Paulo: SESC, 2019.
DERRIDA, Jacques. The future of profession or the university without condition. In: Cohen, Tom (edit.). Jacques Derrida and the Humanities: a critical reader. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2001.
FERREIRA-SANTOS, Marcos. Crepusculário. São Paulo: Zouk, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GALLO, Luz Elena. Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo. Rev Bras Ciênc Esporte. 39(2):199---205, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.09.002>. Acesso em: 20 out. 2020.
GIROUX, Henry. America's Education Deficit and the War on Youth: Reform Beyond Electoral Politics. New York: Monthly Review Books, 2013.
GUSDORF, Georges. Professores para quê? Para uma pedagogia da pedagogia. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.
JAURÈS, Jean. Discours du citoyen Jean Jaurès prononcé les 10 et 24 Janvier 1910 à la Chambre des Députés. Pour la Laiquë. 1910. Disponível em: <http://snudifo84.fr/chrono_upload/chrono9554_1.pdf>. Acesso em: 13 ago. 2020.
LAUNAY, Isabelle. O dom do gesto. In: Greiner, Cristine e Amorim, Claudia. Leituras do Corpo. São Paulo: Annablume, 2010.
LOPONTE, Luciana. Tudo isso que chamamos de formação estética. Rev. Bras. de Educação, V. 22, n. 69, abr.-jun., 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226922>. Acesso em: 07 ago 2020.
MARCONDES, Marina M. Guerra de Maçãs e seus desdobramentos: a escola como paisagem performativa. Cad. Cedes, Campinas, v. 37, n. 101, p. 65-82, jan.-abr., 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/CC0101-32622017168669>.Acesso em: 20 ago 2020.
McLAREN, Peter. Rituais na escola: em direção a uma economia política de símbolos e gestos na educação. Petrópolis: Editora Vozes, 1991.
PEREIRA, Marcelo de A. A dimensão performativa do gesto na prática docente. Revista Brasileira de Educação. v. 15, n. 45, set./dez., 2010. Disponível em:<https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000300012>.Acesso em: 20 ago 2020.
PINEAU, Elyse. Nos Cruzamentos entre a Performance e a Pedagogia: uma revisão prospectiva. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre: Vol. 35, n.2, pp. 89-113, ago. 2010. Disponível em:<http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/ article/view/14416/8333>. Acesso em: 01 set 2020.
RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
SABATINI, Arthur. A Dialógica da Performance e da Pedagogia. Revista de Educação. Santa Maria, v.39, n.3, p.477-488, set/dez, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5902/1984644414779>.Acesso em: 20 ago 2020.
SAURA, Soraia C. Manifestações populares e práticas educativas, dentro e fora da escola. Rev Bras Educ Fís Esporte. São Paulo, v 27, n 7, p. 27-36, 2013. Disponível em: <https://territoriodobrincar.com.br/wp-content/uploads/2015/06/Soraia_Chung_Saura_Manifestacoes_populares_e_praticas_educativas.pdf>.Acesso em: 28 out 2020.
SCHECHNER, Richard. O que pode a performance na educação? Entrevista concedida a Gilberto Icle e Marcelo de Andrade Pereira. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre, v.35, n.2, p.23-55, ago., 2010. Disponível em:<http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/13502/7644>. Acesso em: 20 ago 2020.
VICK, M. J. e MARTINEZ, Clarissa. Teachers and Teaching: Subjectivity, performativity and the body. Educational Philosophy and Theory. V. 43, N. 2, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2009.00552.x Acesso em: 29 ago 2020.
ZIMMERMANN, Ana C. Docência: do movimento entre fazer e refletir In: Correia, W.R.; Muglia-Rodrigues, Bárbara (orgs.) Educação Física no Ensino Fundamental: da inspiração à ação. São Paulo: Fontoura, 2015, p. 21-34.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies on the transference, by the author(s), of the printed and digital publishing rights. The author´s rights to the published articles are the author´s, the journal has the rights over the first publication. The author(s) can only use the same results in other publications, indicating clearly that this journal was the original publisher. Since we are an open access journal, the free use of articles is permitted for educational and scientific applications, as long as they inform the source according with the CC-BY license from Creative Commons.