The School Health program and its relations with the National Curricular Common Base
DOI:
https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.15968Keywords:
School Health Program, School health, National Curricular Common BaseAbstract
School health addressed by the SHP (School Health Program) has as its objective the comprehensive training of public school students with health prevention and health promotion actions. This study seeks to identify the relationships between the SHP and the NCCB (National Curricular Common Base). Content analysis according to Bardin was used to identify the categories; health, disease, health promotion, well-being, and nutrition in the NCCB. The 5 categories were identified 83 times and the actions of the SHP were mainly related to the natural sciences component. It is concluded that there are many relationships between the SHP and the NCCB with a high potential to foster partnerships that could result into an individual and collective health care for students and that generate significant learning.
References
AVAAZ; SBIM, S. B. DE I. As fake news estão nos deixando doentes? Como a desinformação antivacinas pode estar reduzindo as taxas de cobertura vacinal no Brasil. AVAAZ, SBIM, 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Decreto no. 6.286. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. 6 dez. 2007.
BRASIL; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO; MINISTÉRIO DA SAÚDE. Portaria Interministerial no 1.055, de 25 de abril de 2017. Redefine as regras e os critérios para adesão ao Programa Saúde na Escola – PSE por estados, Distrito Federal e municípios e dispõe sobre o respectivo incentivo financeiro para custeio de ações. 2017.
BRASIL; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO; SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL; MINISTÉRIO DA SAÚDE. Nota técnica no 17/2020-CGPROFI/DEPROS/SAPS/MS. Divulgação dos resultados do monitoramento das ações do Programa Saúde na Escola do primeiro ano do ciclo 2019/2020.Ministério da Saúde, 2020.
BRASIL; MINISTÉRIO DA SAÚDE; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Manual instrutivo do Programa Saúde na Escola. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.
BRASIL; MINISTÉRIO DA SAÚDE; SECRETARIA DE VIGILÂNCIA EM SAÚDE. Monitoramento dos casos de arboviroses urbanas transmitidas pelo Aedes (dengue, chikungunya e Zika), Semanas Epidemiológicas 1 a 34. Boletim Epidemiológico, v. 50, n. 22, p. 1–11, 2019.
GENTIL, D. F.; CORDEIRO, M. J. DE J. A. Programa Saúde na Escola: a vacinação contra o HPV na percepção de gestores escolares. Interfaces da Educação, v. 11, n. 41, p. 550–581, 2020.
MENEZES, K. M. et al. Educação em saúde no contexto escolar: construção de uma proposta interdisciplinar de ensino-aprendizagem baseada em projetos. Rev. Ed. Popular, n. Especial, p. 48–66, 2020.
MIRANDA, D. N.; MARCH, C.; KOIFMAN, L. Educação e saúde na escola e a contrarreforma do ensino médio: resistir para não retroceder. Trabalho, Educação e Saúde, v. 17, n. 2, p. 1–22, 2019.
OPAS. ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD; OFICINA SANITARIA PANAMERICANA; OFICINA REGIONAL DE LA ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. Escuelas promotoras de la salud: entornos saludables y mejor salud para las generaciones futuras. Washington: OPAS, 1998.
SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, v. 17, n. spe, p. 49–67, 2015.
SILVA, C. S; BODSTEIN, R. C. A. Referencial teórico sobre práticas intersetoriais em Promoção da Saúde na Escola. Ciência e Saúde Coletiva, v. 21, n. 6, p. 1777-1788, 2016.
SILVA, C. S. F. DA; BRANCALEONI, A. P. L.; OLIVEIRA, R. R. DE. Base nacional comum curricular e diversidade sexual e de gênero: (des)caracterizações. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 14, n. n. esp. 2, p. 1538–1555, 2019.
SILVA, M. S.; GARCIA, R. N. Base Nacional Comum Curricular: uma análise sobre a temática saúde. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 19, n. 2, p. 320–345, 2020.
UNICEF, FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Estudo qualitativo sobre os fatores econômicos, sociais, culturais e da política de saúde relacionadas à redução das coberturas vacinais de rotina em crianças menores de cinco anos UNICEF, 2020.
VASCONCELLOS-SILVA, P. R.; CASTIEL, L. D.; GRIEP, R. H. The media-driven risk society, the anti-vaccination movement and risk of autismo. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 2, p. 607–616, 2015.
WHO, WORLD HEALTH ORGANIZATION; UNESCO, UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION; UNICEF, UNITED NATIONS CHILDREN'S FUND. Considerations for school-related public health measures in the context of COVID-19: annex to Considerations in adjusting public health and social measures in the context of COVID-19 WHO, 2020. Disponível em: <https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/334294/WHO-2019-nCoV-adjusting_PH_measures-Schools-2020.2-eng.pdf>. Acesso em: 16 out. 2020.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies on the transference, by the author(s), of the printed and digital publishing rights. The author´s rights to the published articles are the author´s, the journal has the rights over the first publication. The author(s) can only use the same results in other publications, indicating clearly that this journal was the original publisher. Since we are an open access journal, the free use of articles is permitted for educational and scientific applications, as long as they inform the source according with the CC-BY license from Creative Commons.