The role of technology in Education in pandemic times: Conceptions about Paulo Freire's legacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16011

Keywords:

Covid-19, Exclusion, Oppression, Paulo Freire, Information and Communications Technology

Abstract

This article analyzes Brazilian education in times of Covid-19, the use of information and communication technologies (ICTs) in front of the categories of oppression and exclusion, present in Paulo Freire’s work. The bibliographical and exploratory research, based on Freirean life and thought, studied the increased use of ICTs during the health crisis, and the contradictions that emerged from the relationships of oppression-liberation and inclusion-exclusion that impacted school life in this scenario. Finally, reflections are offered based on the inconclusions regarding this topic, with a view to new epistemological incursions.

 

References

 

BASTOS, F. P. Comunicação. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 88.

BRASIL. Lei nº 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2012/lei-12612-13-abril-2012-612708-publicacaooriginal-135760-pl.html>. Acesso em: 10 nov. 2020

CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Tradução de Roneide Venâncio Majer. 20.ed. São Paulo: Paz e Terra, v. 1, 2019. 630 p.

FREIRE, A. M. A. A voz da esposa: a trajetória de Paulo Freire. In: GADOTTI, M. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília: UNESCO, 1996a. p. 28 p. 47.

FREIRE, L. C. Paulo Freire por seu filho. In: SOUSA, A. I; SCHNORR, G. M; SCHWENDLER, S. F; BERTOLINI, M. A. A; ALBUQUERQUE, T. S; ZANETTI, M. A. Paulo Freire: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2001.

FREIRE, P. “A máquina está a serviço de quem?”, Revista BITS, vol. 1, n. 7, São Paulo, mai., 1984, p. 6.

FREIRE, P. À Sombra desta Mangueira. São Paulo: Olho d’água. 2006.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, P. Educação e Atualidade Brasileira. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1996b.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998, p. 133.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HAN, B.-C. No enxame: Perspectivas do digital. Tradução de Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2018. 136 p.

INSTITUTO PAULO FREIRE (IPF). O Instituto Paulo Freire. Disponível em: https://www.paulofreire.org/sobre-o-ipf/o-instituto-paulo-freire. Acesso em: 10 nov. 2020.

OLIVEIRA, A. R. Oprimido/Opressor. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

OLIVEIRA, E. Enem 2020: Inep anuncia abstenção acima de 50% e diz que vai averiguar casos de alunos barrados. G1, 17 de jan. de 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/enem/2020/noticia/2021/01/17/enem-2020-em-meio-a-pandemia-foi-algo-vitorioso-diz-ministro-da-educacao-abstencao-foi-acima-de-50percent.ghtml. Acesso em: 30 de julho de 2021.

OMS. Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus. Mudança de classificação obriga países a tomarem atitudes preventivas. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em: 2 de nov. de 2020.

Selwyn N., (2017) Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais. in Rocha, C., El Kadri, M. and Windle, J. (eds). Diálogos sobre tecnologia educacional. São Paulo, Pontes (pp.15-40)

UNICEF. UNICEF alerta para aumento de incidência do trabalho infantil durante a pandemia em São Paulo. UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância., 2020a. Disponivel em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/unicef-alerta-para-aumento-de-incidencia-do-trabalho-infantil-durante-pandemia-em-sao-paulo. Acesso em: 9 nov. 2020.

UNICEF. Covid-19: mais de 97% dos estudantes ainda estão fora das salas de aula na América Latina e no Caribe. UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância, 2020b. Disponivelem: <https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/covid-19-mais-de-97-por-cento-dos-estudantes-ainda-estao-fora-das-salas-de-aula-na-america-latina-e-no-caribe?fbclid=IwAR3vZ6hoX8eolbm0uCOl1reocvz6iNqnhWFNTmWR8ajUQWMTmRxUqjWXQCY>. Acesso em: 10 nov. 2020.

VIVANCO, Georgina (2015). Educación y tecnologías de la información y la comunicación. Revista Brasileira de Educação, v. 20 n. 61 abr.- jun. p 297-315.

ZEFERINO, N. K. “Por uma educação tecnológica emancipatória: contribuições freireanas para a superação do fetiche da tecnologia em sala de aula. Arquivo Brasileiro De Educação, Vol. 7, nº 16, março de 2020, p. 154-80.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antongnioni Pereira Melo, Universidade Católica de Brasília/Instituto Federal de Brasília

Licenciado em Computação, Especialista em Gestão de TI, Mestre em Educação Social e Intervenção Comunitária, Doutorando em Educação na Universidade Católica de Brasília

Nelson Adriano Ferreira de Vasconcelos, Universidade Católica de Brasília/Doutorando

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (PPGEdu-UCB-DF), historiador (CEUCLAR-SP), mestre (PPGE-UnB-DF), membro da Associação Nacional de História (ANPUH-DF), membro do Grupo de Pesquisa em Políticas Federais de Educação (PPGEdu-UCB-DF).

João César da Fonseca Neto, Universidade Católica de Brasília/Doutorando FNDE/Especialista de Financiamento

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília (PPGEdu-UCB-DF), mestre em Políticas Públicas e Desenvolvimento (IPEA), especialista em Planejamento, Orçamento e Gestão Pública pela (FGV), graduado em Relações Internacionais (UnB) e servidor efetivo no cargo de Especialista de Financiamento e Execução de Programas e Projetos Educacionais do Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação - FNDE

Published

2022-03-21

How to Cite

Melo, A. P., Vasconcelos, N. A. F. de, & Neto, J. C. da F. (2022). The role of technology in Education in pandemic times: Conceptions about Paulo Freire’s legacy. Reflexão E Ação, 30(1), 201-216. https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16011

Issue

Section

Artigos do Fluxo