The role of technology in Education in pandemic times: Conceptions about Paulo Freire's legacy
DOI:
https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16011Keywords:
Covid-19, Exclusion, Oppression, Paulo Freire, Information and Communications TechnologyAbstract
This article analyzes Brazilian education in times of Covid-19, the use of information and communication technologies (ICTs) in front of the categories of oppression and exclusion, present in Paulo Freire’s work. The bibliographical and exploratory research, based on Freirean life and thought, studied the increased use of ICTs during the health crisis, and the contradictions that emerged from the relationships of oppression-liberation and inclusion-exclusion that impacted school life in this scenario. Finally, reflections are offered based on the inconclusions regarding this topic, with a view to new epistemological incursions.
References
BASTOS, F. P. Comunicação. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 88.
BRASIL. Lei nº 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2012/lei-12612-13-abril-2012-612708-publicacaooriginal-135760-pl.html>. Acesso em: 10 nov. 2020
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Tradução de Roneide Venâncio Majer. 20.ed. São Paulo: Paz e Terra, v. 1, 2019. 630 p.
FREIRE, A. M. A. A voz da esposa: a trajetória de Paulo Freire. In: GADOTTI, M. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire; Brasília: UNESCO, 1996a. p. 28 p. 47.
FREIRE, L. C. Paulo Freire por seu filho. In: SOUSA, A. I; SCHNORR, G. M; SCHWENDLER, S. F; BERTOLINI, M. A. A; ALBUQUERQUE, T. S; ZANETTI, M. A. Paulo Freire: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2001.
FREIRE, P. “A máquina está a serviço de quem?”, Revista BITS, vol. 1, n. 7, São Paulo, mai., 1984, p. 6.
FREIRE, P. À Sombra desta Mangueira. São Paulo: Olho d’água. 2006.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, P. Educação e Atualidade Brasileira. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1996b.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998, p. 133.
FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HAN, B.-C. No enxame: Perspectivas do digital. Tradução de Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2018. 136 p.
INSTITUTO PAULO FREIRE (IPF). O Instituto Paulo Freire. Disponível em: https://www.paulofreire.org/sobre-o-ipf/o-instituto-paulo-freire. Acesso em: 10 nov. 2020.
OLIVEIRA, A. R. Oprimido/Opressor. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
OLIVEIRA, E. Enem 2020: Inep anuncia abstenção acima de 50% e diz que vai averiguar casos de alunos barrados. G1, 17 de jan. de 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/enem/2020/noticia/2021/01/17/enem-2020-em-meio-a-pandemia-foi-algo-vitorioso-diz-ministro-da-educacao-abstencao-foi-acima-de-50percent.ghtml. Acesso em: 30 de julho de 2021.
OMS. Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus. Mudança de classificação obriga países a tomarem atitudes preventivas. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em: 2 de nov. de 2020.
Selwyn N., (2017) Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais. in Rocha, C., El Kadri, M. and Windle, J. (eds). Diálogos sobre tecnologia educacional. São Paulo, Pontes (pp.15-40)
UNICEF. UNICEF alerta para aumento de incidência do trabalho infantil durante a pandemia em São Paulo. UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância., 2020a. Disponivel em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/unicef-alerta-para-aumento-de-incidencia-do-trabalho-infantil-durante-pandemia-em-sao-paulo. Acesso em: 9 nov. 2020.
UNICEF. Covid-19: mais de 97% dos estudantes ainda estão fora das salas de aula na América Latina e no Caribe. UNICEF - Fundo das Nações Unidas para a Infância, 2020b. Disponivelem: <https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/covid-19-mais-de-97-por-cento-dos-estudantes-ainda-estao-fora-das-salas-de-aula-na-america-latina-e-no-caribe?fbclid=IwAR3vZ6hoX8eolbm0uCOl1reocvz6iNqnhWFNTmWR8ajUQWMTmRxUqjWXQCY>. Acesso em: 10 nov. 2020.
VIVANCO, Georgina (2015). Educación y tecnologías de la información y la comunicación. Revista Brasileira de Educação, v. 20 n. 61 abr.- jun. p 297-315.
ZEFERINO, N. K. “Por uma educação tecnológica emancipatória: contribuições freireanas para a superação do fetiche da tecnologia em sala de aula. Arquivo Brasileiro De Educação, Vol. 7, nº 16, março de 2020, p. 154-80.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies on the transference, by the author(s), of the printed and digital publishing rights. The author´s rights to the published articles are the author´s, the journal has the rights over the first publication. The author(s) can only use the same results in other publications, indicating clearly that this journal was the original publisher. Since we are an open access journal, the free use of articles is permitted for educational and scientific applications, as long as they inform the source according with the CC-BY license from Creative Commons.