Permanent formation and freirean curriculum an analysis of Movement Pedagogy (2013-2016)

Authors

  • Rogerio Andrade Maciel Universidade Federal do Pará. Associado da Sociedade Brasileira de História da Educação. http://orcid.org/0000-0003-1673-5215
  • Marcos Renan Freitas de Oliveira Universidade do Estado do Pará -UEPA. Diretor da Secretaria MunIcipal de Educação de Bragança-PA http://orcid.org/0000-0002-0540-9345
  • Joana d'Arc de Vasconcelos Neves Universidade Federal do Pará. Atualmente é Docente do Programa de Pós-Graduação Linguagens e Saberes da Amazônia. É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. http://orcid.org/0000-0002-3110-3649

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v31i2.16015

Keywords:

Ongoing Formation, Paulo Freire, Movement Pedagogy

Abstract

This study deals with the analysis of the process of permanent formation and the fabric of the Freirean curriculum, based on the pedagogy of the movement in Bragança-PA. The research has a qualitative approach, of documentary nature and uses content analysis to treat the data. Thus, it was identified that ongoing training in the exercise of reality analysis (2013), with the dialogue on interdisciplinarity (2014) and reflection on educational praxis (2015), made it possible to build a Movement Pedagogy (2016) with a stamp of popular education, coming from the main protagonists of the “bragantina school”: teachers, managers, students, parents and the Municipal Department of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogerio Andrade Maciel, Universidade Federal do Pará. Associado da Sociedade Brasileira de História da Educação.

Doutor em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFPA.

Marcos Renan Freitas de Oliveira, Universidade do Estado do Pará -UEPA. Diretor da Secretaria MunIcipal de Educação de Bragança-PA

Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Unitins (2020). Licenciado em Educação Física (2011). Especialista em Docência Universitária com Ênfase em Educação (2014), ambos pela UEPA. Mestre em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação - PPGED/UEPA (2015). Atualmente é Coordenador Pedagógico da Secretaria Municipal de Educação de Bragança e Professor Substituto do Curso de Educação Física da UEPA. Membro do grupo de pesquisa Ressignificar: formação de professores e prática pedagógica em Educação Física.

Joana d'Arc de Vasconcelos Neves, Universidade Federal do Pará. Atualmente é Docente do Programa de Pós-Graduação Linguagens e Saberes da Amazônia. É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação.

Doutora e Mestra em Educação. Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará Campus de Bragança-Pa. Coordena o Grupo de Pesquisa de Educação de Jovens e Adultos e Diversidade na Amazônia. É Pesquisadora da Rede Inclusiva da região Amazônica; do Observatório Superior da Educação do campo; da Cátedra Paulo Freire da Amazônia, Grupo de Pesquisa sobre a Juventude e Representaçoes sociais da Educação -GEPEJURSE. Exerceu a Direção de Ensino do campus Universitário de Bragança (2014-2017); Diretora da Faculdade de Educação (2010-2012). Atua na área de Educação; Formação de Professores; Educação Inclusiva e Psicologia da Educação

Published

2023-05-03

How to Cite

Maciel, R. A., Oliveira, M. R. F. de, & Neves, J. d’Arc de V. (2023). Permanent formation and freirean curriculum an analysis of Movement Pedagogy (2013-2016). Reflexão E Ação, 31(2), 173-189. https://doi.org/10.17058/rea.v31i2.16015

Issue

Section

Artigos do Fluxo