Popular Education and emancipation processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16032

Keywords:

Popular Education, Democratic fights, Emancipation

Abstract

This article aims to analyze aspects that can contribute to an inventory of Popular Education experiences based on Paulo Freire’s premises and thinking, going through the re-democratization process to the present. Far from being a profound systematization of this entire trajectory, these lines seek, based on a qualitative and bibliographical investigation, to recover its foundations, its main experiences and its articulation with the popular struggles of nowadays.

 

References

COUTINHO, Carlos Nelson. Democracia como valor Universal. In: SILVEIRA, Ênio; et all. Encontros com a Civilização Brasileira. RJ: Civilização Brasileira, 1979. 

FERNANDES, Florestan. A Revolução Burguesa no Brasil. Ensaios de Interpretação Sociológica. 2ª. Ed. Zahar Editores: RJ, 1976.

FREIRE, Paulo. Conscientização. Teoria e Prática da Libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. SP: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da Liberdade. RJ: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Educadores de Rua. Uma abordagem crítica. Alternativas ao atendimento aos meninos de rua. N.1. Bogotá, Colômbia: UNICEF, Editorial Gente Nueva, 1989.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. Coleção O Mundo Hoje. Vol. 24. 8ª. Ed. RJ: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Os Cristãos e a Libertação dos Oprimidos. Lisboa, Portugal: Edições Base, 1978. 

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa.  Coleção Leitura. 30ª. Ed. RJ: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. RJ: Paz e Terra, 1987.

GRAMSCI, Antônio. Concepção Dialética da História.  3ª. Ed. RJ: Editora Civilização Brasileira, 1978.

JARA, Oscar. A educação popular Latino-americana: história e fundamentos éticos, políticos e pedagógicos. São Paulo: Ação Educativa: CEAAL; ENFOC, 2020.

MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do sistema do capital. In Para além do Capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução Paulo Cesar Castanheira, Sergio Lessa. SP: Boitempo, 2011.

SOUZA, Ana Inês (Org.) Paulo Freire: vida e obra. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ândrea Francine Batista, Universidade Federal do Paraná - UFPR/Setor Litoral

Professora do Magistério Superior da Universidade Federal do Paraná (UFPR/Setor Litoral). Câmara de Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza.

Maurício César Vitória Fagundes, Universidade Federal do Paraná - UFPR/Setor Litoral

Professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Paraná - Setor Litoral.

Published

2022-03-21

How to Cite

Batista, Ândrea F., & Fagundes, M. C. V. (2022). Popular Education and emancipation processes . Reflexão E Ação, 30(1), 23-37. https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16032

Issue

Section

Artigos do Fluxo