Rural extension: Paulo Freire’s perspectives
DOI:
https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16041Keywords:
Rural Extension, Popular Education, Agricultures, National Agroecology ArticulationAbstract
This text connects aspects of Paulo Freire's educational perspective incorporated into the agronomist-educator work. We established this relationship with non-governmental organizations practices, linked to the National Agroecology Articulation. Our reflection is based on the Extension or communication? masterpiece, in which Freire analyzes the communication problem between a peasant and a rural professional, understanding that the latter can establish the same relationship present in banking education, and his performance, which is based on an educational nature, from the communication perspective.
References
BARRINHA, Roselaine Navarro. A agricultura para o capital: uma perspectiva histórica da relação Estado-Capital e teoria do desenvolvimento agrícola. In: NUNES, Sidemar P. (org.). Agroecologia: uma abordagem crítica. Ijuí: Editora Unijuí, 2014.
BRASIL. Lei nº 12.188, de 11 de janeiro de 2010. Institui a Política Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural para a Agricultura Familiar e Reforma Agrária - PNATER e o Programa Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural na Agricultura Familiar e na Reforma Agrária - PRONATER. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 147, n. 7, p. 1-2, 12 jan. 2010.
CAMPOLIN, Aldalgiza Inês; FEIDEN, Alberto. Metodologias participativas em agroecologia. Corumbá: EMBRAPA Pantanal, 2011.
EHLERS, Eduardo. Agricultura sustentável: origens e perspectivas de um novo paradigma. 2. ed. Guaíba: Agropecuária, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
GRAZIANO DA SILVA, José. A modernização dolorosa: estrutura agrária, fronteira agrícola e trabalhadores rurais no Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.
IPEA. Texto para discussão. Agricultura familiar, assistência técnica e extensão rural e a política nacional de ATER. Brasília: Rio de Janeiro: Ipea, 2017.
MOÇAMBIQUE. Diagnóstico (Participativo) Rápido Rural: Manual de Técnicas. Comissão Nacional do Meio Ambiente, s/d.
PETERSEN, Paulo. Participação e desenvolvimento agrícola participativo: uma visão estratégica com ênfase na etapa do diagnóstico. In: PETERSEN, P.; ROMANO, J. O. (Orgs.). Abordagens participativas para o desenvolvimento local. Rio de Janeiro: AS-PTA, 1999.
TORRES-REGO, Thelmely. Formação em agroecologia: Programa do Contestado da AS-PTA. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/172586/343442.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
VERDEJO, Miguel Expósito. Diagnóstico Rural Participativo: A caixa de ferramenta. Secretaria da Agricultura Familiar. MDA. 2006.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies on the transference, by the author(s), of the printed and digital publishing rights. The author´s rights to the published articles are the author´s, the journal has the rights over the first publication. The author(s) can only use the same results in other publications, indicating clearly that this journal was the original publisher. Since we are an open access journal, the free use of articles is permitted for educational and scientific applications, as long as they inform the source according with the CC-BY license from Creative Commons.