Visuality and Visibility in educational practices: (per)courses for the critical understanding of images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16130

Keywords:

Visuality, Visibility, Critic understanding, Arts teaching, Contemporaneity, Experience

Abstract

Nowadays, it has become impossible to disregard functions assumed by images (delight, entertain, commercialize), correlated with changes regarding ways of perceiving the dimensions of time and space, in which identity issues are embedded. This article aims at the importance of art / educational propositions in order to provide experiences that lead to significant experiences by promoting reflections on the visibility regimes present in our society, expanding potentialities for a broader and more contextualized visualization. Thus, we emphasize the consumption, in which the critical understanding of visualities was contemplated. In this way, the objective was to investigate which aspects of the visuality that crosses the imaginary of consumption become common in the speeches of sixth-semester Pedagogy students. This research used visual methodologies in human science research as a way to broaden the experience field. The results show that students establish relationships between visual culture and their own experiences. wondering about its relevance in the creation of paradigms that interfere with their teaching practice.

 

References

 

ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Cultura e formação de professores. In: BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância. Série Formação cultural de professores. Rio de Janeiro, ano XX, boletim 07, 2010. p. 14-21 (Tv Escola/ Salto para o futuro).

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução de Michel Laud e Yara Frateschi Vieira. 16ª Edição. São Paulo: Hucitec, 2014.

DUARTE JR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 5ª Edição. Curitiba: Criar Edições, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 66ª Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Algumas reflexões em torno da utopia. In: FREIRE, Ana Maria de Araújo (org.). Pedagogia dos Sonhos Possíveis. São Paulo: UNESP, 2001.

GOLDENBERG, Mirian. Coroas: Corpo, Envelhecimento, Casamento e Infidelidade. Rio de Janeiro: Record, 2008.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LANZ, Letícia. O corpo da roupa: a pessoa transgênera entre a transgressão e a conformidade com as normas de gênero. Uma introdução aos estudos transgêneros. Curitiba: Movimento Transgente, 2ª edição, 2017.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, N. 19, Jan/Fev/Mar/Abr. 2002. p. 20-28. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf Acesso em 20 jan. 2019.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista Ciências da Educação. N.8, jan/abr, 2009.

MARTINS, Raimundo. Educação e poder: deslocamentos perceptivos e conceituais da cultura visual. In: OLIVEIRA, Marilda De Oliveira; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.).  A formação do professor e o Ensino das Artes Visuais. Santa Maria: editora UFSM, 2005.p.133 - 145.

MIRZOEFF, Nicholas. The visual culture reader. 3 edition. Routledge, 1998.

MITCHELL, William John Thomas. What do pictures want? – The Lives and Loves of Images. Chicago: University of Chicago Press, 2005.

NÓVOA, A. O regresso dos professores. In: Conferência Desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da Aprendizagem ao longo da Vida. Presidência Portuguesa do Conselho da União Europeia, 2011. p. 1-11. Disponível em: https://escoladosargacal.files.wordpress.com/2009/05/regressodosprofessoresantonionovoa.pdf. Acesso em: 11 abr. 2021.

NÓVOA, A. Prefácio, 2001. In: JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

SILVA, A. B. Mentes consumistas: do consumismo à compulsão por compras. São Paulo: Globo, 2014.

VARGAS LLOSA, Mario. Los cuadernos de don Rigoberto. 2 ed. Buenos Aires: Punto de Lectura, 2016.

ZAMPERETTI, Maristani Polidori. Estar-junto na sala de aula: inter-relações e reflexões para o ensino da arte. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v.1, p.80 - 92, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/11693/11833 Acesso em: 03 jun. 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maristani Polidori Zamperetti, Universidade Federal de Pelotas, UFPel, RS

Doutora em Educação. Professora do Centro de Artes (UFPel) e Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FaE/UFPel), na Linha de Pesquisa "Formação de Professores: Ensino, Processos e Práticas Educativas". Líder do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (CNPQ).

Laura Sacco dos Anjos Torres, Universidade Federal de Pelotas

Mestra em Educação. Licenciada em Artes Visuais (UFPel). Licenciada em Letras (UCPel). Integrante do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (CNPQ). Bolsista CNPQ.

Published

2022-03-21

How to Cite

Zamperetti, M. P., & Torres, L. S. dos A. (2022). Visuality and Visibility in educational practices: (per)courses for the critical understanding of images. Reflexão E Ação, 30(1), 165-185. https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16130

Issue

Section

Artigos do Fluxo