Mapping insurgent knowledge

traditional care and healing practices in the "Quilombo de Mata Cavalo"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v31i1.17482

Keywords:

Knowledge from experience, Popular Education, Non-school education, Popular Medicine

Abstract

This article presents the Mapping of Traditional Practices of Care and Healing carried out in the “Quilombo de Mata Cavalo” located in the county of Nossa Senhora do Livramento/MT. The project aims to rescue and safeguard ancestral knowledge and practices linked to the crafts of care and healing, through a training process based on face-to-face workshops. We also seek to reflect on the knowledge linked to such practices, in a non-school education perspective from cultural knowledge. It is a qualitative research, placing itself methodologically within the scope of Popular Education, considering the wisdom of experiences and the knowledge of experience.

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Author Biographies

Flávia Brito, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Mestre em
Educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso. Licenciada em História
pela Universidade Estadual de Goiás. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas
sobre Trabalho e Educação (GEPTE) PPGE/UFMT.

Edson Caetano, UFMT Cuiabá

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Educação
pela Universidade Estadual de Campinas. Graduação em Ciências Sociais pela
PUCCAMP. Professor do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato
Grosso. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE)
PPGE/UFMT.

Published

2023-01-30

How to Cite

Brito, F., & Caetano, E. (2023). Mapping insurgent knowledge: traditional care and healing practices in the "Quilombo de Mata Cavalo". Reflexão E Ação, 31(1), 116-131. https://doi.org/10.17058/rea.v31i1.17482

Issue

Section

Dossiê: Alternativas Pedagógicas e Prospectivas Educacionais na América Latina