The concret problem under a problematizing bias in the methodology of interdisciplinary representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v31i2.17600

Keywords:

Concrete Problem, Problematization, Scientific and Technological Literacy, Generative Theme

Abstract

This manuscript covers a study on Brazilian thesis and dissertations that approach the methodology of Interdisciplinary Islands of Rationality in the education of science teachers. Our search on the Digital Theses and Dissertations Library gave us six works we analyzed via Discursive Textual Analysis. We present emerging understandings about the importance of a problematized character for the concrete problem, providing a Scientific and Technological Literacy. We also suggest that the concrete problem should start from studying the reality in which the students inserted, creating a generative theme based on the Thematic Investigation methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wélica Patrícia Souza de Freitas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Licenciada e Bacharel em Química, pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Mestre em Ensino de Ciências, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Doutoranda em Ensino de Ciências pela UFMS.

Nádia Cristina Guimarães Errobidart, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui Licenciatura em Física com doutorado em Educação. É docente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, curso de Física Licenciatura e Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências. Pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Pesquisas em Ensino de Ciências GINPEC/UFMS, no qual participa e coordena projetos de pesquisa nas linhas de construção do conhecimento e formação de professores de Ciências.

Published

2023-05-03

How to Cite

Souza de Freitas, W. P., & Guimarães Errobidart, N. C. . (2023). The concret problem under a problematizing bias in the methodology of interdisciplinary representations. Reflexão E Ação, 31(2), 21-39. https://doi.org/10.17058/rea.v31i2.17600

Issue

Section

Artigos do Fluxo