Cartoons in playing culture between metaphors and playful materializations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v31i2.17614

Keywords:

Play, Playful culture, Cartoon, Rough and tumble play

Abstract

Analyzes the relationship of children's experiences with playful culture, revealing games and metaphorized categories based on cartoons. This is ethnographic research, of a qualitative nature, carried out with 22 children from a municipal school located in the city of Cuiabá/MT. It uses interaction as data production instruments. It points out that while they are playing with the cartoons and they had the opportunity to talk about their fantasies, the children revealed their authorship, protagonisms and playing experiences, suggesting a knowledge of metaphors from the imaginary mirror and physical states of play.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Firmino Magalhães Barbosa, Colégio Pedro II

Graduação em Licenciatura Plena em Educação Física e Desportos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2007). Especialização em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Lavras (2010), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2011). Estágio Avançado na Universidade do Minho (Doutorado-Sanduíche), em Portugal (2017). Doutora em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018). Docente da disciplina de Educação Física do Colégio Pedro II. Membro do grupo de pesquisa Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres - NAIF/UFES (2014 - Atual) e pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Ensino, Aprendizagem, Interdisciplinaridade e Inovação na Educação - GEPEAIINEDU/CPII e do Laboratório de Criatividade, Inclusão e Inovação pedagógica - LACIIPED/CPII (2017 - Atual), ambos vinculados à Pró-Reitoria de Pós-graduação, Pesquisa, Extensão e Cultura do Colégio Pedro II. Tem experiência de pesquisa científica na área de Educação Física, com ênfase na Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: brincadeiras, infância, ludicidade, desenho animado e agressividade; e, com experiência profissional e científica na Educação Básica e no Ensino Superior.

Published

2023-05-03

How to Cite

Firmino Magalhães Barbosa, R. (2023). Cartoons in playing culture between metaphors and playful materializations. Reflexão E Ação, 31(2), 111-122. https://doi.org/10.17058/rea.v31i2.17614

Issue

Section

Artigos do Fluxo