Towards a phenomenological curriculum for chemistry education: a path to ontological experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.17969

Keywords:

Phenomenology, Chemistry Education, Curriculum

Abstract

The objective of this academic essay is to approach Chemistry Education in a curriculum with phenomenological influence. We present problems (Cartesian dualism, Galilean purification, mathematization of nature, cognitivism and ontological reversion) found in Science Teaching to reach Chemistry Teaching. The phenomenological curriculum appears here as a proposition to foster students' sensory experiences before approaching the abstractions that make up Chemistry Teaching. As a result, we will bring examples from Higher Education of how it is possible to articulate the phenomenological educational approach as a way to recognize students' experiences in Chemistry Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdirene Aparecida Araujo dos Santos, Universidade Federal do Paraná

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologia Educativas (PPGECEMTE) da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Setor Palotina. Palotina (PR), Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências da UFPR. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Aldete Maria Alves (FAMA) e Licenciada em Química pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Professora da Secretaria Municipal de Iturama (MG).

Robson Simplicio de Sousa, Universidade Federal do Paraná

Professor Adjunto do Departamento de Educação, Ensino e Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Líder do Grupo de Pesquisa JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências da UFPR. Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Mestre em Química Tecnológica e Ambiental pela FURG e Licenciado em Química pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE) da UFPR, Setor Palotina.

Published

2024-07-30

How to Cite

Santos, V. A. A. dos, & Sousa, R. S. de. (2024). Towards a phenomenological curriculum for chemistry education: a path to ontological experiences . Reflexão E Ação, 32(1), 119-135. https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.17969

Issue

Section

Artigos do Fluxo