Memories and experiences in school routines: potentials and possible movements towards peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v32i2.19837

Keywords:

memories, otherness, everyday life, peace

Abstract

The text articulates the research narratives conducted by the group Schools-university dialogues: formative processes, curricula and daily-life in schools (DGPESq-CNPq), focusing on issues of memory and the weaving of curricular and pedagogical paths oriented towards peace in conflict territories. It presents narratives that explore history, memory, and the everyday micro-weaving of peace in the school context, emphasizing the role of dialogue, affections (Spinoza, 2009), and the collective teaching experience in the development of curricular and educational practices while problematizing violence as a logic that opposes our humanization. Furthermore, the article highlights how bodies reciprocally influence each other in the production of knowledges, fostering more horizontal and ethical dialogues among the different ways of being in the world, with the aim of strengthening practices and meanings related to peace, as well as dismantling the violent context imposed on conflict territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tânia da Costa Gouvêa, SEEDUC-RJ e SEMED-Maricá

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2000). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ/FFP (2019). Atua como Professora Inspetora Escolar na SEEDUC/RJ e na Secretaria Municipal de Educação de Maricá, onde coordenou a equipe de Inspeção Escolar. Atuou como Orientadora Pedagógica na Prefeitura Municipal de Silva Jardim e como Conselheira do CME do município de Silva Jardim. Além disto, tem experiência na área de Educação com ênfase em docência no curso de Formação de Professores e no Ensino Fundamental de 1º ao 5º ano na rede estadual de ensino (SEEDUC). Pesquisadora dos grupos de pesquisa Cotidiano escolar e currículo (PROPEd/UERJ) e Diálogos escolas-universidade: processos formativos, currículos e cotidianos (PPGedu - UERJ/FFP). Área de interesse: Processos formativos, currículos e cotidiano.

Alexandra Garcia, UERJ

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2010), possui Mestrado em Educação pela mesma universidade (2003). É Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação PROPEd-UERJ, exercendo a progressiva Adjunta (Gestão 2023-2025) e progressivamente adjunta interina (2022-2023). Professora do PPGedu/FFP e Procientista (UERJ).Foi Professora Visitante no Instituto de Educação da Universidade do Minho (UMINHO/Braga/Portugal) de dezembro de 2021 a abril de 2022 como Bolsista Professora Visitante Sênior CAPES/PRINT. Membro da Diretoria da Associação Brasileira de Currículo (ABdC - 1 vice-presidente/Biênios 2023-2025 e 2021-2023; Secretária Geral/ Biênio 2019/2021). Membro Titular do Comitê Científico da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd (2019-2021); Membro do Comitê Científico ANPEd-SE (2018); Coordenação Nacional do Comitê Científico da ANPEd (2019-2021); Vice-coordenação do GT 12- Currículo da ANPEd (2021-2023). Membro do Fórum Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro (FEERJ). Membro do Fórum de Mobilização e Defesa dos Cursos de Pedagogia - Rio de janeiro. Atua na área de Educação, com ênfase em Currículo e Cotidiano e Formação de Professores, principalmente nos seguintes temas: formação de professores, pesquisa, cotidiano, currículo e cultura.

Published

2025-02-27

How to Cite

Gouvêa, T. da C., Garcia, A., & Rincon, F. G. M. . (2025). Memories and experiences in school routines: potentials and possible movements towards peace. Reflexão E Ação, 32(2), 186-199. https://doi.org/10.17058/rea.v32i2.19837

Issue

Section

v.32, n.3 de 2024: “Pesquisas narrativas, formação de professores(as) e cotidian