REFLEXIONS ON MERITOCRACY IN BRAZILIAN EDUCATION

Authors

  • Cecília Maria Vieira
  • Kamylla Pereira Borges
  • Laerson Pires Gonzaga
  • Natássia Duarte Garcia Leite de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v0i0.3525

Keywords:

Educação, Mérito, Políticas Públicas, Meritocracia Escolar

Abstract

This study proposes the investigation of the meritocratic conception present in the official politics of Brazilian education with the example of the state of São Paulo, which adopts the model based on meritocracy for the false valorization of teachers in public schools. Thus, the etimological sense of the idea of merit is analised, seeking to understand the meaning of meritocracy and school meritocracy in the context of the Reform of the State. An attempt to describe how these policies can effect controle over the teacher, só that the interests of capital impose themselves even more in a mercadological form.

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Author Biographies

Cecília Maria Vieira

Mestre em Educação. Apoio Técnico/ Professor da Secretaria Municipal de Educação de Goiânia-GO e integrante do Núcleo. de Estudos Africanos e Afrodescendentes da UFG.

Kamylla Pereira Borges

Doutoranda em Ensino da Saúde.Institucional: Professora da Universidade Estadual de Goiás-UEG.

Laerson Pires Gonzaga

Professor da Secretaria de Educação do Município de Goiânia-GO. Vinculado ao GTTE – Infância e Educação Física da FEF/UFG.

Natássia Duarte Garcia Leite de Oliveira

Professora Assistente da Escola de Música e Artes Cênicas da UFG, doutoranda em Educação, na linha Cultura e Processos Educacionais no PPGE/FE/UFG.

Published

2013-04-26

How to Cite

Maria Vieira, C., Pereira Borges, K., Pires Gonzaga, L., & Leite de Oliveira, N. D. G. (2013). REFLEXIONS ON MERITOCRACY IN BRAZILIAN EDUCATION. Reflexão E Ação, 315-334. https://doi.org/10.17058/rea.v0i0.3525