THE CHALLENGE TO BE A TEACHER AT RURAL SCHOOL: THE CONTEXT OF THE RURAL FAMILY HOUSE SANTO AGOSTINHO

Authors

  • Luci dos Santos Bernardi
  • Nadia Cristina Picinini Pelinson Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó
  • Rosemeri Santin Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v22i2.5099

Keywords:

Keywords, Teacher/monitor, Pedagogy of Alternation, Rural Family House

Abstract

With the strengthening of rural social movements, the Rural Education emerged as a critic to the reality of Brazilian education, in particular the educational situation of collective actors, promoting a education proposal with community and families involvement in the educational process. Referenced thus an innovative pedagogical model, the Pedagogy of Alternation, which seeks to develop and create alternative forms of knowledge production that go beyond school and mobilize a new social and cultural dynamics, identifying the camp as a territorial space where workers produce their life in different ways. The purpose of this article is to reflect on the tensions and challenges faced by teachers/instructors in everyday educational processes of the field, from the experience of the Rural Family House Santo Agostinho in Quilombo, SC, Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luci dos Santos Bernardi

Docente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó/Unochapecó. Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC.

Nadia Cristina Picinini Pelinson, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Mestranda do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó/Unochapecó. Bolsista Capes/Prosup.

Rosemeri Santin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Discente da Licenciatura em Física/Parfor e mestranda do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação, da Universidade Comunitária da Região de Chapecó/Unochapecó. Bolsista Fapesc/Capes.

Published

2014-12-19

How to Cite

Bernardi, L. dos S., Pelinson, N. C. P., & Santin, R. (2014). THE CHALLENGE TO BE A TEACHER AT RURAL SCHOOL: THE CONTEXT OF THE RURAL FAMILY HOUSE SANTO AGOSTINHO. Reflexão E Ação, 22(2), 120-142. https://doi.org/10.17058/rea.v22i2.5099