MATHEMATICS FOR CITIZENSHIP: CURRICULUM DISCOURSES ABOUT MATHEMATICS EDUCATION FOR THE DEAF

Authors

  • Bruna Fagundes Antunes Alberton
  • Adriana da Silva Thoma

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v23i3.6383

Keywords:

Cultural Studies, Mathematics Education for the Deaf, Brazilian Sign Language, Deaf Identities, Discourse

Abstract

This paper analyzes discourses about Mathematics Education and the way that they have constituted the practices developed with deaf students. As our analysis material, we considered both the National Curriculum Guidelines of the area of Mathematics for Elementary Education and the Political-Pedagogical Projects of three schools for the deaf. The analyses were grounded the notion of discourse developed by Michel Foucault (1996). We also established a dialogue with Viana & Barreto (2014) and Borges & Nogueira (2013) to think about Mathematics Education, and Hall (2000), Thoma & Klein (2010) and Thoma (2012) to discuss about identities, deaf difference, curriculum, culture and power. The discourse evidencing that the deaf subject should construct mathematical knowledges to become a participatory, critic, fair and autonomous citizen is often seen in the analyzed Guidelines and Projects. Therefore, our focus here is on the discourses about Mathematics for Citizenship.

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Author Biographies

Bruna Fagundes Antunes Alberton

Possui graduação em Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2010) e em Letras/Libras pela Universidade Federal Santa Catarina (2011) - polo Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na linha de Estudos Culturais em Educação, sob orientação da profa. Dra. Adriana Thoma, com Bolsa do CNPQ (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Certificada pelo Exame Nacional de Proficiência (PROLIBRAS) no Uso e no Ensino da LIBRAS – Nível Médio e Nível. Atualmente é professora Assistente I da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atuando no Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação (DEE/FACED). Coordenadora voluntária do Fórum de Estudos Surdos na área de Matemática, Física e Química (FESAMFQ). Endereço: Rua Panamaricana, 150/apto 301 – Bairro Jardim Lindóia – Porto Alegre/RS, Brasil. CEP: 91050-000. Endereço eletrônico: brunafantunes@gmail.com

Adriana da Silva Thoma

Possui graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), mestrado (1997) e doutorado em Educação (2002) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora Adjunto IV da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atuando no Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação (DEE/FACED) e no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEDU). Coordenadora do Grupo de Pesquisas SINAIS: Sujeitos, Inclusão, Narrativas, Identidades e Subjetividades. Integrante do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO/UFRGS) e do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação de Surdos (GIPES). Endereço: Rua Santa Rita, 53/apto 407 – Bairro Floresta – Porto Alegre/RS. CEP: 90220-220. Brasil. Endereço eletrônico: asthoma@terra.com.br

Published

2015-12-08

How to Cite

Alberton, B. F. A., & Thoma, A. da S. (2015). MATHEMATICS FOR CITIZENSHIP: CURRICULUM DISCOURSES ABOUT MATHEMATICS EDUCATION FOR THE DEAF. Reflexão E Ação, 23(3), 218-239. https://doi.org/10.17058/rea.v23i3.6383

Issue

Section

Educação de surdos: políticas e práticas