PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS OF BASIC EDUCATION: REFLECTIONS FROM THE EXPERIENCE IN THE PIBID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v24i3.7524

Keywords:

Professional Development of Teachers, Teacher Training, Basic Education, PIBID, Supervisors teachers

Abstract

This work, takes the professional development of teachers as the object of teacher training and turn shis attention to professionals from Basic Education involved with the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), that are called to collaborate in the initial formation of future colleagues. In this sense, it aims to discuss practice sand know ledge mobilized by these teachers in this context and that changed their professional know ledge repertoire. The first part of the paper presents analysis of how some iberian and brazilian research understand the concept of 'professional development of teachers.' Brings, following, recent empirical data produced through interviews with 30 teachers within the research Desenvolvimento Profissional Docente e Inovação Pedagógica: estudo exploratório sobre contribuições do PIBID, initiative supported by Programa Observatório da Educação (OBEDUC/CAPES - Notice nº 049/2012). The findingshigh light four indicators of the professional development of teachers interviewed, who semeanings discussed throughout the work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Maria Sabino de Farias

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com estudos de pós-doutoramento em Educação na Universidade de Brasília (UnB). Professora do Centro de Educação (CED) e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS). Endereço: Av. Silas Munguba, 1700 – Itaperi Fortaleza, Ceará, Brasil.

Cláudio César Torquato Rocha

Cláudio César Torquato Rocha. Mestre em Educação (UECE) e doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação, na área de concentração Formação de Professores, da Universidade Estadual do Ceará (PPGE UECE). Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade. Endereço: Endereço: Av. Silas Munguba, 1700 – Itaperi Fortaleza, Ceará, Brasil.

Published

2016-12-07

How to Cite

de Farias, I. M. S., & Rocha, C. C. T. (2016). PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS OF BASIC EDUCATION: REFLECTIONS FROM THE EXPERIENCE IN THE PIBID. Reflexão E Ação, 24(3), 123-140. https://doi.org/10.17058/rea.v24i3.7524

Issue

Section

Pesquisas sobre a formação de professores