EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN TEACHING TRAINING: A FREIREAN LOOK AT THE PEDAGOGY COURSE

Authors

  • MARIA DA CONCEIÇÃO DOS REIS Universidade Federal de Pernambuco
  • Aurenéa Maria Oliveira Universidade Federal de Pernambuco
  • Auxiliadora Maria Martins Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v26i1.8744

Keywords:

Ethnic-Racial Relations, Law 10.639/2003, Teacher Training, Paulo Freire.

Abstract

This article presents the research results developed between 2013 and 2015 at the Education Center of the Federal University of Pernambuco, which aimed to analyze, in this institution, the repercussions of Law 10.639 / 2003 in the Pedagogy course from 2003 to 2013. Thus, Through the appropriate Freirean theory in a critical recreation reading that used it as a horizon of possibility of social justice and the methodology of oral history, we collected oral and written sources that helped to interpret how these repercussions occurred. The results point out that the reverberations of this Law in the course and in the time in question happened in a minimal way, beginning to take effect only after the entry of black and black teachers and students, and consider the education of ethnic-racial relations important for the Teacher training and, therefore, choose the theme for their pedagogical thinking and doing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MARIA DA CONCEIÇÃO DOS REIS, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada em Pedagogia, mestra e doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é Professora Adjunta da UFPE. Áreas: Política e Gestão Educacional, Prática Pedagógica, Educação das Relações Étnico-Raciais, Cultura, Identidade e Diversidade.

Aurenéa Maria Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora Adjunta IV do Centro de Educação, Departamento de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE (Núcleo de Teoria e História da Educação).

Auxiliadora Maria Martins Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora Adjunta do Centro de Educação da UFPE, Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino.

Published

2018-04-27

How to Cite

REIS, M. D. C. D., Oliveira, A. M., & Silva, A. M. M. (2018). EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN TEACHING TRAINING: A FREIREAN LOOK AT THE PEDAGOGY COURSE. Reflexão E Ação, 26(1), 24-38. https://doi.org/10.17058/rea.v26i1.8744