HISTORICAL PRAXIS OF PAULO FREIRE AS GROUNDS FOR THE RESEARCH ON TEACHERS TRAINING

Authors

  • Lucimara Cristina de Paula Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG/PR
  • Roseli Rodrigues de Mello Universidade Federal de São Carlos - UFSCar/SP

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v26i1.8773

Keywords:

Paulo Freire, Continuing Education, Formation of Teacher Trainers, Life stories.

Abstract

In this research, we seek to unveil the processes of formation of two trainers of teachers, who work in continuing education programs in place by SEE/SP, using the freirean historical Praxis as theoretical-methodological basis. We conducted semistructured interviews to collect the stories of life, we analyze the data through the communicative methodology-critical assumptions and freirean theory and dialogued with each trainer on the analysis and results. The research has indicated that the trainers are formed on the subject-subject , subject-object and subject-object-subject relations that are established by the historical conditions of life, work, education, social class, which will provide learning, reflections and the confrontation of the situations that affect and overwhelm, causing accommodation or ruptures, causing barriers or satisfaction, in a constant dialectic movement of do and redo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucimara Cristina de Paula, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG/PR

Pedagoga, com Doutorado em Educação. Profa. Adjunta lotada no Departamento de Pedagogia, da Universidade Estadual de Ponta Grossa – UEPG. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação em Espaços Escolares e Não Escolares; vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho Docente – GEPTRADO – UEPG/PR e à Rede Interinstitucional de Pesquisadores e Formação de Professores – RIPEFOR. Linha de pesquisa: Paulo Freire e formação de educadores.

Roseli Rodrigues de Mello, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar/SP

Pedagoga, com Doutorado em Educação e Pós-Doutorado em Sociologia e Educação junto ao Centro Especial de Investigação em Teorias Superadoras de Desigualdades – CREA, da Universidade de Barcelona. Profa. Associada lotada no Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas, da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. Atua na Graduação e Pós-Graduação, linha de Ensino e Aprendizagem. Coordenadora do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa – NIASE. Dedica-se às seguintes temáticas: aprendizagem dialógica, comunidades de aprendizagem, educação de adultos, democratização do conhecimento escolar e tertúlia literária dialógica. É bolsista produtividade CNPq

Published

2018-04-27

How to Cite

Paula, L. C. de, & Mello, R. R. de. (2018). HISTORICAL PRAXIS OF PAULO FREIRE AS GROUNDS FOR THE RESEARCH ON TEACHERS TRAINING. Reflexão E Ação, 26(1), 06-23. https://doi.org/10.17058/rea.v26i1.8773