POLICIES FOR HIGHER EDUCATION ON THE LIMITS OF LIBERAL DEMOCRACY

Authors

  • Maria Jose Ferreira Ruiz Universidade Estadual de Londrina
  • Eliane Cleide da Silva Czernisz Universidade Estadual de Londrina
  • Tânia da Costa Fernandes Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v26i3.9850

Keywords:

Educational Policies, College education, Democratization of Education, Education Mercadification.

Abstract

In order to understand the policies for higher education it is necessary to understand, previously, the meaning and contradictions of the social and economic project in which they are instituted. With this in mind, the text has the following objectives: (i) to discuss the premises of liberal capitalist democracy; (ii) to present the process of redefinition of the State's role in Brazil and its impact on public education; and (iii) to discuss the ongoing public education marketing process, focusing on policies for higher education. It uses as methodological procedures the bibliographical research and documentary research. In particular, it analyzes the National Plan of Education (2014-2024). Finally, it considers that the targets for higher education are being disregarded and even made unfeasible by the austere measures of fiscal adjustment, promoted by the current federal government, which has contributed to intensify the process of marketing of education.

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Author Biographies

Maria Jose Ferreira Ruiz, Universidade Estadual de Londrina

Pós Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professora da Universidade Estadual de Londrina atuando na graduação em Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação.

Eliane Cleide da Silva Czernisz, Universidade Estadual de Londrina

Pós Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professora da Universidade Estadual de Londrina atuando na graduação em Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação.

Tânia da Costa Fernandes, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo- PUC/SP. Professora da Universidade Estadual de Londrina atuando na graduação em Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação.

Published

2018-11-22

How to Cite

Ruiz, M. J. F., Czernisz, E. C. da S., & Fernandes, T. da C. (2018). POLICIES FOR HIGHER EDUCATION ON THE LIMITS OF LIBERAL DEMOCRACY. Reflexão E Ação, 26(3), 123-135. https://doi.org/10.17058/rea.v26i3.9850