BENEFÍCIOS DA EQUOTERAPIA NO TRATAMENTO DE PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA

Authors

Keywords:

Terapia Assistida por Cavalos, Equitação Terapêutica, Transtorno Autístico, Desenvolvimento Motor, TEA

Abstract

Introduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a disability characterized by difficulty in verbal and non-verbal communication, with a lack of social reciprocity, which manifests itself through repetitive behaviors, fixed interests and adherence to routines, in addition to balance disorders , changes in tonus, cardiorespiratory, difficulties in the notion of time and space. Equine therapy is one of the physiotherapeutic interventions that help the development of individuals diagnosed with ASD. Objective: to identify and evaluate the effects of equine therapy in the treatment of children with ASD. Method: a review was elaborated, through articles available in the Scielo, Lilacs, PubMed, Periódico da Capes and Pedro databases, using Health Sciences Descriptors and inclusion and exclusion criteria. Results: equine therapy may represent an alternative method of rehabilitation to assist in learning and developing motor, social, communication and language skills, in addition to reducing maladaptive behaviors. In motor development, it contributes to greater participation in sports; minor difficulties in walking and running; minor difficulties in the development of domestic tasks; reduction of planning time on a problem-solving task; better coordination and guidance; and limb coordination and strength. In relation to social and cognitive skills, it contributed to greater attention to classes; better monitoring of school work; better school attendance; improvement in problem-solving skills; reduced irritability; reduction of hyperactivity; and improvement in verbal communication skills. Conclusion: equine therapy should be considered as an auxiliary therapy in the treatment of ASD.

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Author Biographies

Nathália Santos de Paula, Universidade Cesumar / Fisioterapeuta

Fisioterapeuta; Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

Tainara de Meira Cardoso, Universidade Cesumar/Fisioterapeuta

Fisioterapeuta; Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

Mateus Dias Antunes, Universidade de São Paulo - USP

Doutorando em Ciências da Reabilitação pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (2019-atual) (Bolsista CAPES). Mestre em Promoção da Saúde (UNICESUMAR - 2017) (Bolsista CAPES). Pós-Graduado em Exercício Físico e Reabilitação do Idoso (UNIFAMMA - 2017). Graduado em Fisioterapia (UNICESUMAR - 2015). Pesquisador Colaborador do Laboratório de Fisioterapia e Pesquisa Clínica (USP/2018-atual) e do Grupo de Pesquisa em Promoção da Saúde no Envelhecimento (UNICESUMAR/2012-atual). Editor Associado da revista Trials (London). Atua como revisor de periódicos científicos nacionais e internacionais. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Promoção da Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: Idoso, Doenças Reumáticas, Educação em Saúde e Espaços e Práticas que Promovem a Saúde de Indivíduos, Grupos e Famílias.

Roberta Larissa Leonel, Universidade Cesumar/ Fisioterapeuta, Mestra em Medicina Preventiva

Fisioterapeuta, Mestra em Medicina Preventiva; Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

Siméia Gaspar Palácio, Universidade Cesumar / Fisioterapeuta

Fisioterapeuta, Mestra em Educação e Doutora em Ciências Médica, Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

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Published

2024-03-06

How to Cite

Santos de Paula, N. ., de Meira Cardoso, T. ., Dias Antunes, M., Larissa Leonel, R., & Gaspar Palácio, S. . (2024). BENEFÍCIOS DA EQUOTERAPIA NO TRATAMENTO DE PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA. Revista Interdisciplinar De Promoção Da Saúde, 7(1), 46-54. Retrieved from https://online.unisc.br/seer/index.php/ripsunisc/article/view/18475

Issue

Section

ARTIGO DE REVISÃO