BENEFÍCIOS DA EQUOTERAPIA NO TRATAMENTO DE PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rips.v7i1.18475

Keywords:

Terapia Assistida por Cavalos, Equitação Terapêutica, Transtorno Autístico, Desenvolvimento Motor, TEA

Abstract

Introduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) is a disability characterized by difficulty in verbal and non-verbal communication, with a lack of social reciprocity, which manifests itself through repetitive behaviors, fixed interests and adherence to routines, in addition to balance disorders , changes in tonus, cardiorespiratory, difficulties in the notion of time and space. Equine therapy is one of the physiotherapeutic interventions that help the development of individuals diagnosed with ASD. Objective: to identify and evaluate the effects of equine therapy in the treatment of children with ASD. Method: a review was elaborated, through articles available in the Scielo, Lilacs, PubMed, Periódico da Capes and Pedro databases, using Health Sciences Descriptors and inclusion and exclusion criteria. Results: equine therapy may represent an alternative method of rehabilitation to assist in learning and developing motor, social, communication and language skills, in addition to reducing maladaptive behaviors. In motor development, it contributes to greater participation in sports; minor difficulties in walking and running; minor difficulties in the development of domestic tasks; reduction of planning time on a problem-solving task; better coordination and guidance; and limb coordination and strength. In relation to social and cognitive skills, it contributed to greater attention to classes; better monitoring of school work; better school attendance; improvement in problem-solving skills; reduced irritability; reduction of hyperactivity; and improvement in verbal communication skills. Conclusion: equine therapy should be considered as an auxiliary therapy in the treatment of ASD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathália Santos de Paula, Universidade Cesumar / Fisioterapeuta

Fisioterapeuta; Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

Tainara de Meira Cardoso, Universidade Cesumar/Fisioterapeuta

Fisioterapeuta; Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

Mateus Dias Antunes, Universidade de São Paulo - USP

Doutorando em Ciências da Reabilitação pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (2019-atual) (Bolsista CAPES). Mestre em Promoção da Saúde (UNICESUMAR - 2017) (Bolsista CAPES). Pós-Graduado em Exercício Físico e Reabilitação do Idoso (UNIFAMMA - 2017). Graduado em Fisioterapia (UNICESUMAR - 2015). Pesquisador Colaborador do Laboratório de Fisioterapia e Pesquisa Clínica (USP/2018-atual) e do Grupo de Pesquisa em Promoção da Saúde no Envelhecimento (UNICESUMAR/2012-atual). Editor Associado da revista Trials (London). Atua como revisor de periódicos científicos nacionais e internacionais. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Promoção da Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: Idoso, Doenças Reumáticas, Educação em Saúde e Espaços e Práticas que Promovem a Saúde de Indivíduos, Grupos e Famílias.

Roberta Larissa Leonel, Universidade Cesumar/ Fisioterapeuta, Mestra em Medicina Preventiva

Fisioterapeuta, Mestra em Medicina Preventiva; Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

Siméia Gaspar Palácio, Universidade Cesumar / Fisioterapeuta

Fisioterapeuta, Mestra em Educação e Doutora em Ciências Médica, Universidade Cesumar, Maringá, PR, Brasil.

References

Duarte E, Barbosa W, Montenegro S. Contribuições da equoterapia para o desenvolvimento integral da criança autista. Trabalho de conclusão de curso de Pedagogia do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco, 2015.

American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5 [documento da Internet] Porto Alegre: Artmed, 2014. Disponível em: https://www.institutopebioetica.com.br/documentos/manual-diagnostico-e-estatistico-de-transtornos-mentais-dsm-5.pdf. Acesso em: 24 out. 2023

Brasil. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Política Nacional do Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista [documento da Internet] Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm Acesso em: Acesso em: 24 out. 2023

Ayres AJ. What’s Sensory Integration? Na Introduction to the Concept. Sensory Integration and the Child. [documento da Internet] 2005. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=-7NeFNFswo0C&oi=fnd&pg=PR9&dq=Ayres,+A.J.+What%E2%80%99s+Sensory+Integration%3F+An+Introduction+to+the+Concept.+In:+Sensory+Integration+and+the+Child:+&ots=iMhyzgQ1Qk&sig=mlZrwGYCcVv47ZCzlI41LP6GV2M&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false Acesso em: 24 out. 2023

Palácio SG, Guerra AC, Vasconcellos A, Antunes, MD. Intervenção psicomotora em escolares com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Saúde Pesq 2017; 10(3):433-439. doi: http://dx.doi.org/10.177651/1983-1870.2017v10n3p433-439

Shetreat-Klein M, Shinnar S, Rapin I. Abnormalities of joint mobility and gait in children with autism spectrum disorders. Brain Dev 2014; 36(2):91-96. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.braindev.2012.02.005

Castilho MC, Moraes MS, Marçal VM, Fernani DCL, Pacagnelli FL, Schicotti RVO, Lustosa SS, Bertão JM, Dantas MTAP. Efeitos da hipoterapia no desenvolvimento psicomotor da criança autista: relato de caso. Colloq Vitae 2018; 10(1):68-73. doi: http://dx.doi.org/10.5747/cv.2018.v10.n1.v223

Kwon S, Sung IY, Ko EJ, Kim HS. Effects of therapeutic horseback riding on cognition and language in children with autism spectrum disorder or intellectual disability: A preliminary study. Ann Rehabil Med 2019; 43(3):279-288. doi: http://dx.doi.org/10.5535/arm.2019.43.3.279

Romagnoli JAS, Oliveira DV, Antunes MD, Nascimento Júnior JRA, Kempinski EMBC. Equoterapia como método de tratamento fisioterapêutico. Biol Saúde 2016; 6(22):24-32. doi: https://doi.org/10.25242/886862220161009

Cruz BDQ, Pottker CA. As contribuições da equoterapia para o desenvolvimento psicomotor da criança com transtorno de espectro autista. Uningá Rev 2017; 32(1):147-158.

Lanning BA, Baier M M, Ivey-Hatz J, Krenek N, Tubbs JD. Effects of equine assisted activities on autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord 2014;44(8):1897-1907. doi: https://doi.org/10.1007/s10803-014-2062-5

Borgi M, Loliva D, Cerino S, Chiarotti F, Venerosi A, Bramini M, Nonnis E, Marcelli M, Vinti C, Dantis C, Bisacco F, Fagerlie M, Frascarelli M, Cirulli F. Effectiveness of a standardized equine-assisted therapy program for children with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord 2016; 46(1):1-9. doi: https://doi.org/10.1007/s10803-015-2530-6

Gabriels RL, Pan Z, Dechant B, Agnew JA, Brim N, Mesibov G. Randomized controlled trial of therapeutic horseback riding in children and adolescents with autism spectrum disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2015; 54(7):541-549. doi: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2015.04.007

Steiner H, Kertesz Z. Effects of therapeutic horse riding on gait cycle parameters and some aspects of behavior of children with autism. Acta Physiol Hung 2015; 102(3):324-335. doi: https://doi.org/10.1556/036.102.2015.3.10

Anderson S, Meints K. The effects of equine-assisted activities on the social functioning in children and adolescents with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord 2016; 46(10):3344-52. doi: https://doi.org/10.1007/s10803-016-2869-3

De Milander M, Bradley S, Fourie R. Equine-assisted therapy as intervention for motor proficiency in children with autism spectrum disorder: Case studies. S Afr J Res Sport Phys Educ Recreat 2016; 38(3):37-49.

Mello BLC, Junior JCG, Ribeiro VF, Braga FC, Sales RL, Silva EF, Triches JC, Paula WS, Soares ACP. A importância da equoterapia para o transtorno do espectro autista: benefícios detectados a partir da literatura científica nacional. Res Soc Dev 2022; 11(4):e23911427263. doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i4.27263

Oliveira Ribeiro F, Cunha Pimentel G, Pantoja Moraes NO, Santos Blois LV. Os efeitos da equoterapia em crianças com autismo. Fisioter Bra 2019; 20(5):684-691. doi: https://doi.org/10.33233/fb.v20i5.2703

Kolling A, Pezzi FAS. A Equoterapia no Tratamento de Crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Rev Psicol Sab 2020; 9(14):88-102. doi: https://doi.org/10.3333/rps.v9i14.1122

Pedra ADC, Celeste LC. Apresentação do Programa de intervenção em equoterapia “Passo a passo na comunicação” para crianças com autismo. Rev CEFAC 2022; 24(5):e5922. doi: https://doi.org/10.1590/1982-0216/20222455922s

Fernandes MCZ, Pfeifer LI, Sposito AMP. Avaliação do perfil psicomotor de crianças com Transtorno do Espectro Autista praticantes de equoterapia. Res Soc Dev 2023; 12(3):e7012340429. doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v12i3.40429

Lima Gomes TM, Souza Bittencourt IG, Nascimento YCML, Macedo CMT. As potencialidades da equoterapia no tratamento de crianças com Transtorno do Espectro Autista: uma revisão integrativa da literatura. Contrib Cienc Soc 2023; 16(9):14642-14652. doi: https://doi.org/10.55905/revconv.16n.9-046

Published

2024-05-21

How to Cite

Santos de Paula, N. ., de Meira Cardoso, T. ., Dias Antunes, M., Larissa Leonel, R., & Gaspar Palácio, S. . (2024). BENEFÍCIOS DA EQUOTERAPIA NO TRATAMENTO DE PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA. Revista Interdisciplinar De Promoção Da Saúde, 7(1), 46-54. https://doi.org/10.17058/rips.v7i1.18475

Issue

Section

ARTIGO DE REVISÃO