The teaching of Enem writing on the Youtube platform: formation for argumentative writing?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rzm.v12i1.18445

Keywords:

Argumentation, Writing, Enem, Authorship

Abstract

The purpose of this article is to analyze how the Enem writing, that is, argumentative writing, is discoursed in the digital media of Youtube, in which digital is a material instance, in order to interpret the effects of meaning that the subject-youtuber's discourse can provoke in the constitution of what it means to read, write, argue and occupy the discursive position of author. For this, the corpus was selected from two videos taken from the playlists of two YouTube channels, namely: Débora Aladim and Poxa Lulu. The Pecheuxtian Discourse Analysis guided the analyzes and the results demonstrate that the propagation of ready-made writing models lead to an ideal text design and, if this can serve for the production conditions of the Enem writing, on the other hand, they only serve to this assessment, which does not contribute to the formation and guarantee of the right to argumentation. In addition, the deed acquires a character of merchandise sustained in the discourse of the “secret” and the “technical”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michel Luís da Cruz Ramos Leandro, FFCLRP-USP

Atualmente é docente do Centro Educacional Sesi - 259 - Planalto Verde e do Centro Universitário Barão de Mauá. Leciona no Ensino Médio e no Ensino Superior e atuação na tutoria e orientação de Trabalhos de Conclusão de Curso e estágios supervisionados. Doutorando em Educação pela Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP). Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP) (2019). Especialista em Alfabetização e Letramento e Redação e Oratória pela Faculdade São Luís. Graduado em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ituverava (2012) e Pedagogia pela Universidade de São Paulo (2016). É membro do Grupo de Pesquisa Discurso e memória: nos movimentos do sujeito (GEDISME) filiado à Universidade de São Paulo e cadastrado junto ao Diretório de Grupos do CNPq e do Grupo de Estudos de Linguagem, Argumentação e Discurso (ELAD/CNPq). Tem interesse e participa de pesquisas ligadas à área de Linguística, em especial a Análise de Discurso pecheuxtiana, investigando, principalmente, os seguintes temas: escrita, argumentação, autoria, leitura e letramento.

Published

2023-07-31

How to Cite

Luís da Cruz Ramos Leandro, M., & Romano Pacífico, S. M. . (2023). The teaching of Enem writing on the Youtube platform: formation for argumentative writing?. Rizoma, 12(1), 276-305. https://doi.org/10.17058/rzm.v12i1.18445

Issue

Section

Dossiê Discursos da/sobre a mídia: história, memória, ideologia