Multiliteracies and teaching portuguese language in basic education:a didactic proposal for work with multimodal (hyper)genres

Authors

  • Fernanda Maria Almeida dos Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia/ Professora Adjunta de Língua Portuguesa

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i76.10671

Keywords:

Digital Technologies. Multiliteracies. Multimodal genres. Learning.

Abstract

In contemporary times, the development and continuous use of Digital Technologies has modified many activities of human life and has triggered increasingly interactive, dynamic and plural teaching and learning processes, requiring different citizens of reading and writing skills related to multiplicity of discourses, texts, subjects and cultures. From this perspective, the present work presents a discussion about multiliteracies, analyzing how work with multimodal genres/hypergenres, through the use of digital interfaces, can contribute to the development of literacy practices in the final years of elementary education. The theoretical framework of the work reconciles the postulates of Cope e Kalantzis (2009), Kress (2000), Kress e Van Leeuwen (2006 [1996]), NLG (1996) and others on multiliteracies, multimodality and learning in virtual environments. It is argued, through an explanatory research methodology, with a method of qualitative approach, that the practices of multiliteracies intensify the development of the linguistic competences of the subjects, enhancing the learning of reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Maria Almeida dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia/ Professora Adjunta de Língua Portuguesa

Fernanda Maria Almeida dos Santos é Professora Adjunta de Língua Portuguesa da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Gestora do Núcleo de Pós-Graduação no Centro de Formação de Professores da UFRB e Coordenadora do Subprojeto Interdisciplinar de Astronomia e Inclusão Social do Programa de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). É doutora em Língua e Cultura e mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), especialista em Linguística Aplicada ao Ensino do Português pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e graduada em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia/ Campus V. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa/Linguística, e em Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: aquisição da linguagem, surdez, língua de sinais, escrita e diversidades, letramento digital e novas tecnologias.

Published

2018-01-27

How to Cite

Santos, F. M. A. dos. (2018). Multiliteracies and teaching portuguese language in basic education:a didactic proposal for work with multimodal (hyper)genres. Signo, 43(76), 55-65. https://doi.org/10.17058/signo.v43i76.10671

Issue

Section

Edição, textualidades e produção textual