The stops in the primary school: the role of the context in the occurrence of orthographic changes

Authors

  • Vergília Spiering Damé PUCRS
  • Giovana Ferreira Gonçalves UFPel

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.11531

Keywords:

Orthographic changes. Stops. Linguistic context

Abstract

The presence of orthographic changes in the primary school is a common stage and overlapping of revelations about how the child deals with the relationship between graphemes and phonological representations. In this way, we intend to observe the role of the context in the occurrence of with the stops consonants, since these are not the result of the complexity of the orthographic system. For that, we analyzed data from 47 participants enrolled in the 2nd, 3rd, 4th and 6th years of primary school, collected from a narrative, with spontaneous writing, and a list of 233 words, with the stops distributed in syllabic structure, position in the word, vocalic context and tonicity. The results reveal that most of the interchanges occur in the 3rd year and for labials stops. About the controlled contexts, it is verified that tonicity and position in the word have variable indices as to the predominance of interchanges depending on the stop; for the vowel context, the occurrence of exchanges seems to be favored by high vowels, as well as by the structure CCV.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, V. S.; FERREIRA-GONÇALVES, G. Produções orais e escritas dos diotngos [aj], [ej] e [ow]: dados de São José do Norte/RS. Diadorim (Rio de Janeiro), v. 14, p. 127-154, 2013.

CRISTOFOLINI, C. Trocas ortográficas: um estudo a partir de análises acústicas. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade de Santa Catarina, 2008.

DAMÉ, V. S. Aquisição da escrita das consoantes plosivas: aspectos acústicos e articulatórios. Dissertação (Mestrado em Letras). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pelotas, 2016.

DAMÉ, V. S.; FERREIRA-GONÇALVES, G. Trocas ortográficas de consoantes oclusivas no Português Brasileiro: dados de Pelotas/RS - Brasil. Signótica, v. 29, p. 504-527, 2017.

FREITAS, G. C. M. Sobre a aquisição das plosivas e nasais. In: LAMPRECHT, R (org). Aquisição Fonológica do Português. Porto Alegre: Artmed, 2004.

GUIMARÃES. M, R. Um estudo sobre a aquisição da ortografia nas séries iniciais. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, UFPel, Pelotas, 2005.

KONG, E. J.; BECKMAN, E.; EDWARDS, J. Voice Onset time is necessary but not Always suficiente to describe acquisition of voiced stops: The cases of Greek and Japanese. Journal of Phonetics, 40, 725-744, 2012.

LAMPRECHT, R. R.; OLIVEIRA, C. C.; MEZZOMO, C. L.; FREITAS, G. C. M. Cronologia da aquisição dos segmentos e das estruturas silábicas. In: LAMPRECHT, R (org). Aquisição Fonológica do Português. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LAMPRECHT, R., R. Perfil de aquisição normal da fonologia do Português. Descrição longitudinal de 12 crianças: 2:9 a 5:5. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letras e Arte, PUCRS, 1990.

MIRANDA, A. R. M. Um estudo sobre o erro ortográfico. In: HEINING, O. L.; FRONZA, C. A. (Org.). Diálogos entre linguística e educação. 1 ed. v. 1, p. 141-162. Blumenau: EDIFURB, 2010.

______. A Fonologia em dados de escrita inicial de crianças brasileiras. Revista Linguística, vol. 30, n. 2, p. 45-80, 2014.

MIRANDA, A. R. M.; MATZNAUER, C. L. B. Aquisição da fala e da escrita: relações com a Fonologia. Cadernos de Educação. Pelotas, n. 35. p. 359-404, jan./abr. 2010.

OLIVEIRA, C. C.; MEZZOMO, C. L.; FREITAS, G. C. M.; LAMPRECHT, R. R. Cronologia da aquisição dos segmentos e das estruturas silábicas. In: LAMPRECHT, R (org). Aquisição Fonológica do Português. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SANCHES, A. P. Análise espectrográfica da fala de crianças com trocas grafêmicas nos plosivos surdos e sonoros. Dissertação (Mestrado): Universidade Federal de Maringá, 2003.

ZORZI, J. L. A apropriação do sistema ortográfico nas quatro primeiras séries do 1º grau. Unicamp. Faculdade de Educação. Campinas,1997.

Published

2018-05-02

How to Cite

Damé, V. S., & Ferreira Gonçalves, G. (2018). The stops in the primary school: the role of the context in the occurrence of orthographic changes. Signo, 43(77), 32-42. https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.11531

Issue

Section

Processamento e aprendizagem de leitura e de escrita