The knowledge taught in classrooms of summary writing genre

Authors

  • Márcia Andréa Almeida de Oliveira Universidade Federal do Pará
  • Luana Aquino da Costa

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.11806

Keywords:

Summary, Teaching and learning of writing, pedagogization of textual genders.

Abstract

In this article, we describe classrooms of the summary genre, taught by a 9th grade teacher, from a private school located in Belém, in order to investigate what the dimensions of the summary genre are taught, and to analyze if the way in which they are pedagogized allows students to appropriate the contents and knowledge taught about the target genre. As a methodology, we adopted the qualitative research approach and we did a case study, in order to observe, understand and interpret the teaching practices of a teacher. For the analysis of the data, we are based on studies on textual genre, didactic sequence and written. Based on the analysis of the classrooms, we observed that the great challenge that is imposed to the gender pedagogization in school is the change in the theoretical-methodological approach used to treat the teaching object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Andréa Almeida de Oliveira, Universidade Federal do Pará

Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade de Campinas, com estágio doutoral na Universidade de Genebra. Mestrado em Letras: Linguística e Teoria Literária pela Universidade Federal do Pará. Graduação em Letras (Licenciatura em Língua Portuguesa e Língua Inglesa) pela Universidade Federal do Pará e em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará. Professora adjunta da Universidade Federal do Pará. Pesquisadora integrante do grupo de pesquisa “A problemática da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas” (Aval). Tem experiência na área de Linguística e Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: didatização de gêneros textuais, gestos didáticos/profissionais, avaliação da aprendizagem, sequência didática e livro didático.

Luana Aquino da Costa

Aluna do curso de Especialização Ensino Aprendizagem do Português (UFPA). Graduada em Letras (Licenciatura Língua Portuguesa).

References

ANTUNES, I. Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base nacional comum curricular. MEC/SEF, 2017.

BRONCKART, J-P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2007.

DE PIETRO, J-F; SCHNEUWLY, B. O modelo didático do gênero: um conceito da engenharia didática. MOARA: revista da pós-graduação em letras da UFPA. Belém: CLA/UFPA, n. 25, p. 15-52, jan./ jun. 2006.

DOLZ, J. As atividades e os exercícios de língua: uma reflexão sobre a engenharia didática. D.E.L.T.A., São Paulo, n. 32, p. 237-260, 2016.

DOLZ, J.; JACQUIN, M.; SCHNEUWLY, B. Le curriculum enseigné en classe de français au secodnaire : une approche à traves des objets enseignés. In : AUDIGIER, F. ; CRAHAY, M. ; DOLZ, J. Curriculum, enseignement et pilotage. Bruxelas : De Boeck & Larcier s.a, 2006. p. 143-164.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.: SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 81-108.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; HALLER, S. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p.149-185.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

GERALDI, J.W. Da redação à produção de textos. In: GERALDI, J.W.; CITELLI, B. (Orgs.). Aprender e ensinar com textos de alunos. v. 1. São Paulo: Cortez, 1997.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas/ EASP/ FGV. São Paulo, v. 35, n.2, p. 57-63, mar./abr. 1995.

GOMES-SANTOS, S. N.; SEIXAS, C. Gêneros textuais da formação docente inicial: o projeto de ensino de língua portuguesa. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 16, n. 30, p. 151-168, 1 sem. 2012. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4245/4398>. Acesso em: 15 jan. 2017.

GUIMARÃES, A. M. de M. Construindo propostas de didatização de gênero: desafios e possibilidades. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 347-374, set./dez. 2006.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E .D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo:Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MACHADO, A. R.; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELLI, L. S. O resumo escolar: uma proposta de ensino do gênero. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina, n. 8, p. 89-101, jun. 2005.

MARCUSCHI, B. Escrevendo na escola para a vida. In: RANGEL, E. O.; ROJO, R. H. (Orgs.) Coleção explorando o ensino: Língua Portuguesa. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: <http://dediadema.edunet.sp.gov.br>. Acesso em: 15 jan. 2018.

MARTINAND, J-L. Connaître et transformer la matière. Berne: Peter Lang, 1986.

NASCIMENTO, E. L.; GONÇALVES, A. V.; SAITO, C. L. N. Gêneros textuais e ferramentas didáticas para a formação contínua de professores de língua portuguesa. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina, n.10/2, p. 89-112, dez. 2007.

PASQUIER, A.; DOLZ, J. Um decálogo para ensinar a escrever. Tradução de Roxane Helena Rodrigues Rojo. In: PEC – Formação Universitária. São Paulo: Secretaria da Educação/PUC/USP/UNESP, 2002.

ROJO, R. H. R. Modelização didática e planejamento: Duas práticas esquecidas do professor?. In: Ângela B. Kleiman. (Org.). A Formação do Professor: Perspectivas da Linguística Aplicada. São Paulo: Mercado de Letras, 2001, p. 313-335.

SCHNEUWLY, B. Palavra e ficcionalização: um caminho para o ensino da linguagem oral. In: Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado de Letras, 2004, p. 129-147.

SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.

SCHNEUWLY, B.; CORDEIRO, G. S. Le genre de texte comme objet autonome d’enseignement : comparaison de deux approches didactiques. In : CORDEIRO, G. S ; VRYDAGHS, D. Status des genres en didactique du français. Bélgica : Presses Universitaires de Namur, 2016, p. 83-108.

Published

2018-05-02

How to Cite

Oliveira, M. A. A. de, & Costa, L. A. da. (2018). The knowledge taught in classrooms of summary writing genre. Signo, 43(77), 202-212. https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.11806

Issue

Section

Tema Livre