Construction of a dialogical literacy practice: the emerging of inferential and argumentative processes
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.12138Keywords:
Reading. Literacy. Group Think-Aloud. Dialogism. Figurative LanguageAbstract
The aim of this article is to discuss the inferential and argumentative processes which have emerged during a dialogical and collaborative practice of group reading, denominated Group Think-Aloud (GTA). The research questions are to investigate: a) how the meanings of a tale have been constructed by a group of university students? and b) which argumentative and inferential processes have occurred in the collective reasoning during the interpretation of the tale? This is a qualitative–interpretive investigation, in which data have been generated by a practice of Group Think-Aloud, in which participants were the researcher and six university students. The theoretical framework for the data analysis is composed by theories on argumentation and on the comprehension of figurative language. Results revealed that the GTA reading practice allowed the construction of multiple interpretations based on different inferential and argumentative resources.Downloads
References
Referências
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
_________. (VOLOCHÍNOV, V.N.). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Lhud e Yara F. Vieira. 12.ed. São Paulo: HUCITEC, 2006.
BOFF, L. A águia e a galinha: uma metáfora da condição humana. 50.ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CORACINI, M. J. (Org.) O jogo discursivo na aula de leitura. 3ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2010.
ERICKSON, F. Qualitative Methods in Research on Teaching. In M. C. Wittrock (Ed.) Handbook of Research on Teaching. New York: MacMillan, 1986, p.119-161.
______. Argumentação. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2016.
FREITAS, M.T.A. (Org.). Implicações de ser no mundo e responder aos desafios que a educação nos apresenta. In FREITAS, M.T.A. (Org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, p. 95-106.
KRAMER, S. A educação como resposta responsável: Apontamentos sobre o outro como prioridade. In FREITAS, M.T. (Org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, p.29-46.
LAKOFF, G. JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Trad. GEIM sob coordenação de Mara Sophia Zanotto. Campinas/São Paulo: Mercado de Letras/Educ, 2002.
MARKOVÁ, Ivana. Language and aepistemolofy of dialogism. In: STAMENOV, M. Language structure, discourse, and the acces to consciousness. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1997. p. 227-250.
PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução Maria Ermantina de A. Prado Galvão. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
PONTECORVO, C. Interação social e construção do conhecimento: confronto de paradigmas e perspectivas de pesquisas. In: ______; AJELLO, A. M.; ZUCCHERMAGLIO, C. (2005). Discutindo se aprende: interação social, conhecimento e escola. Porto Alegre: Artmed, 2005, p.45-61.
AUTOR 2. A prática de leitura do Pensar Alto em Grupo: a formação do aluno leitor crítico e a do professor agente de letramento. Tese de doutorado, pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL) da PUC-SP, São Paulo, 2014.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
STREET, B. V e STREET, J. A escolarização do Letramento. In: STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014, p.121-144.
TURNER, Mark. The literary mind. New York: Oxford University Press, 1996.
AUTOR 1. A construção de uma prática de letramento para o ensino e pesquisa de leitura da ‘metáfora’ em textos literários. In: LIMA, A. de (Org.). A propósito da metáfora. Recife: UFPE, 2014ª, p.193-223.
______. As múltiplas leituras da metáfora- desenhando uma metodologia de investigação. Signo, v. 39, n. 67, p. 3-17, 2014b.
AUTOR 1; SUGAYAMA, A. M. Um confronto heurístico entre práticas de letramento e as epistemologias do monologismo e do dialogismo. Signum: estudos da linguagem, Londrina, v. 1, n. 19,p.11-39 2016.