Construction of a dialogical literacy practice: the emerging of inferential and argumentative processes

Authors

  • Mara Sophia Zanotto Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Marivan Tavares dos Santos Professora da Secretaria de Estado e Educação (SEDUC/AM)- Comissão Permanente de Estudos e Pesquisas Educacionais

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.12138

Keywords:

Reading. Literacy. Group Think-Aloud. Dialogism. Figurative Language

Abstract

The aim of this article is to discuss the inferential and argumentative processes which have emerged during a dialogical and collaborative practice of group reading, denominated Group Think-Aloud (GTA). The research questions are to investigate: a) how the meanings of a tale have been constructed by a group of university students? and b) which argumentative and inferential processes have occurred in the collective reasoning during the interpretation of the tale? This is a qualitative–interpretive investigation, in which data have been generated by a practice of Group Think-Aloud, in which participants were the researcher and six university students. The theoretical framework for the data analysis is composed by theories on argumentation and on the comprehension of figurative language. Results revealed that the GTA reading practice allowed the construction of multiple interpretations based on different inferential and argumentative resources.

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Author Biographies

Mara Sophia Zanotto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Letras Clássicas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1964) e doutorado em Linguística pela Universidade de São Paulo (1976). Atualmente é professora titular do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e atua nas seguintes áreas de estudos: metáfora, letramento, metodologia de pesquisa e pragmática. Seus interesses principais de pesquisa são a leitura e interpretação de linguagem figurada e formação de professor como agente de letramento. Organizou em parceria com Lynne Cameron (Open Univ., UK) e Marilda C. Cavalcanti (UNICAMP) o livro ‘Confronting Metaphor in Use: An Applied Linguistic Approach’, que saiu pela John Benjamins, em 2008.

Marivan Tavares dos Santos, Professora da Secretaria de Estado e Educação (SEDUC/AM)- Comissão Permanente de Estudos e Pesquisas Educacionais

Professora da Secretaria de Estado e Educação (SEDUC/AM)- Comissão Permanente de Estudos e Pesquisas Educacionais Licenciada em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Amazonas -UFAM Mestra em Educação pela Universidade Federal do Amazonas -UFAM Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC / SP

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Published

2018-05-02

How to Cite

Zanotto, M. S., & Tavares dos Santos, M. (2018). Construction of a dialogical literacy practice: the emerging of inferential and argumentative processes. Signo, 43(77), 184-201. https://doi.org/10.17058/signo.v43i77.12138

Issue

Section

Tema Livre