Fake news that kills: reality reproduced in the hate network
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v47i90.17197Keywords:
Fake news, Political polarization, Post-truth, Social networks, Movie The haterAbstract
In this article, we initially focus on the definitions and characteristics of the concepts of fake news, political polarization, filter bubbles and post-truth, within the scope of social networks. These phenomena are contextualized based on their interactions and taking into account the different possibilities of repercussions in offline reality, which are generally offensive and harmful to victims. To verify why fake news is dangerous, a bibliographical research was carried out, illustrated, then, by the analysis of the movie The hater (Jan Komasa, 2022). The analysis addresses these concepts to understand this harmful process that is based on the spread of misinformation on social networks and on the relationship between online and offline life.
Downloads
References
BAUMAN, Zigmunt. A Sociedade Líquida: depoimento. [19 de outubro, 2003]. São Paulo: Folha de São Paulo. Entrevista concedida a Maria Lúcia Garcia Pallares-Burke.
BOSCOV, Isabela. No excelente “Rede de Ódio”, da Netflix, um inquietante mundo novo. Site Veja. 2020. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/blog/isabela-boscov/rede-de-odio/>. Acesso em: 18jun. 2020.
CARDOSO, Ivelise de Almeida. Propagação e influência de pós-verdade e fake news na opinião pública. 2019. Dissertação (Mestrado). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
Kaufman, D., & Santaella, L. (2020). O papel dos algoritmos de inteligência artificial nas redes sociais. Revista FAMECOS, 27, e34074. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.34074
LÉVY, Pierre. O que é virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo, Ed. 34, 1996.
MACHIN, Cole. Uma breve história do MMO. 2015 Disponível em <https://www.cgmagonline.com/2015/11/12/a-brief-history-of-the-mmo/.> Acesso em 10 jun 2021.
MELLO, Patrícia Campos. A máquina do ódio: notas de uma repórter sobre fake news e violência digital. Companhia das Letras, 2020.
NEWTON, Casey. The trauma floor. 2019. Disponível em: <https://www.theverge.com/2019/2/25/18229714/cognizant-facebook-content-moderator-interviews-trauma-working-conditions-arizona>Acesso em: 16 jun 2021.
OXFORD Languages. Palavra do ano 2016. Disponível em: <https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/>. Acesso em 16 jun. 2021.
PILATI, Ronaldo. Ciência e pseudociência: por que acreditamos naquilo em que queremos acreditar. São Paulo: Contexto, 2018. p. 13-21
REDE de ódio. Direção: Jan Komasa. Polônia: 2020. Distribuída por Netflix (2020 - presente).
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
_______, Lúcia. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, v. 9, p. 19-28, 2013.
SILVERMAN, C. et al. As páginas hiperpartidárias do Facebook estão publicando informações falsas e enganosas em um ritmo alarmante. Buzzfeed News. 2016. Disponível em <https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/partisan-fb-pages-analysis> Acesso em: 16 jun. 2021.
UCHINAKA, Fabiana. No limite. TiltUOL. 2019. Disponível em: <https://www.uol.com.br/tilt/reportagens-especiais/como-e-o-centro-de-moderacao-de-conteudo-do-facebook/#page20>. Acesso em: 17 nov. 2021.