Figurations of the Oswaldian Mangrove in the poetics of Caetano Veloso
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v47i89.17219Keywords:
Mangrove, Brazilianness, Poetics, Oswald de Andrade, CaeAbstract
Through the methodology of comparative research between reading poems and listening to popular songs, this article will verify the resonances and figurations of the Mangue, notably in the dramatic poem Santeiro do Mangue (1950), by the modernist Oswald de Andrade (1890-1954), in the songwriting work of Caetano Veloso, an artist of the sung word who, since the emergence of the Tropicália movement, in the late 1960s, assumed the anthropophagy as an ethical and aesthetic operational mode for his songs and interpretations of Brazilian culture. There is an affirmation of the powers of the Oswaldian Mangrove in the Caetanic work, which neither denies nor exoticizes the country's underdevelopment, on the contrary, it affirms its poetic powers.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Poesias Completas. São Paulo: Martins Editora, 1955, p. 157-158.
ANDRADE, Oswald de. Serafim Ponte Grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
ANDRADE, Oswald de. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017, 312 p.
ANDRADE, Oswald de. Memórias sentimentais de João Miramar. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
ANDRADE, Oswald de. A utopia antropofágica. São Paulo: Globo, 2011, 348 p.
ANDRADE, Oswald de. O Santeiro do Mangue e outros poemas. São Paulo: Globo, 1991, 114 p.
ANTONIL, André João. Cultura e opulência do Brasil. Brasília: Edições do Senado Federal, 2011, 282 p.
BARNABÉ, Arrigo. Clara Crocodilo [LP]. São Paulo: Independente, 1980.
CAMPOS, Haroldo de. Uma poética da radicalidade. In: Andrade, Oswald de. Obras completas 7 - Poesias reunidas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971, p. 9-59.
CAMPOS, Haroldo de. Apresentação. In: ANDRADE, Oswald de. Trechos escolhidos. Rio de Janeiro: Agir, 1989, p. 5-18.
CARVALHO, Marcus J. M. de. Cidades escravistas. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos (Org.). Dicionário da escravidão e liberdade: 50 textos críticos. São Paulo: Companhia das Letras, 2018, p. 156-157.
CASCUDO, Luís da Câmara. Superstição no Brasil. São Paulo: Global, 2002, 498, p.
CASTRO, Josué de. Geopolítica da fome. Rio de Janeiro: Editora da Casa do Estudante do Brasil, 1951.
CASTRO, Josué de. Geografia da fome. 10ª ed. Rio de Janeiro: Antares: Achiamé, 1980.
CASTRO, Josué de. Homens caranguejos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001, 160 p.
CAYMMI, Dorival. Dora [78 rotações]. Rio de Janeiro: Odeon, 1945.
GOMES, Renato Cordeiro. Plural de vozes na festa (?) do Mangue - uma leitura de O santeiro do Mangue, de Oswald de Andrade. Dissertação de Mestrado. PUC-Rio, 1985, 202 p.
GOMES, Renato Cordeiro. “Na praça dos convites: O Santeiro do Mangue, de Oswald de Andrade”. In: TELES, G. M. [et al.] Oswald Plural. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1995, p. 139.
JOBIM, Tom. Corcovado. In: GILBERTO, João. O Amor, o Sorriso e a Flor [LP]. Rio de Janeiro: Odeon, 1960.
MALTZ, Bina Friedman. Antropofagia e tropicalismo. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1993, 101, p.
MORAES, Vinicius de. Balada do Mangue. In: Poesia Completa e Prosa (org. Alexei Bueno). Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1998, p. 156-157.
MORAIS JUNIOR, Luis Carlos. Crisólogo – o estudante de poesia Caetano Veloso. Rio de Janeiro: H.P. Comunicação Associados, 2004, 237 p.
MÜLLER, Adalberto. Formas de resistência em Chico Buarque e Caetano Veloso. Brasília: C14; Casa de Edição, 2020, 44 p.
OLIVEIRA, Emanuelle. O falocentrismo e seus descontentes. Por uma leitura feminista da antropofagia. In: ROCHA, João Cezar de Castro; & RUFFINELLI, Jorge (orgs.). Antropofagia hoje? Oswald em cena. São Paulo: É Realizações, 2011, p. 425.
PAIANO, Enor. Tropicalismo: bananas ao vento no coração do Brasil. São Paulo: Scipione, 1996, 71 p.
PERLONGHER, Néstor. Prosa plebeya: ensayos 1980-1992. Buenos Aires: Colihue, 1997, 264 p.
RIBEIRO NETO, Amador. Caetano Veloso: negações e dissipações de um compositor. In: Literatura na universidade: ensaios. João Pessoa: Ideia, 2001, p 97-120.
SANT'ANNA, Affonso Romano de. Música popular e moderna poesia brasileira. São Paulo: Landmark, 2004, 223 p.
SCIENCE, Chico. Da lama ao caos [CD]. Recife, Chaos, 1994.
SOARES, Elza. Do cóccix até o pescoço [CD]. Rio de Janeiro: Maianga Discos, 2002.
SOARES, Elza. Mulher do fim do mundo [CD]. São Paulo: Circus, 2015.
SOUSÂNDRADE, Joaquim de. O Guesa. São Paulo: Demônio Negro, 2009.
VELOSO, Caetano. Alegria, alegria. Uma caetanave organizada por Waly Salomão. Rio de Janeiro: Pedra Q Ronca, 1977, 218 p.
VELOSO, Caetano. Joia [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1975.
VELOSO, Caetano. Enquanto seu lobo não vem. In: Tropicália ou Panis et circences [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1968.
VELOSO, Caetano. Caetano Veloso [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1969.
VELOSO, Caetano. Temporada de verão [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1974.
VELOSO, Caetano. Muitos carnavais [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1977.
VELOSO, Caetano. Bicho [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1977.
VELOSO, Caetano. Muito [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1978.
VELOSO, Caetano. Cores, nomes [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1982.
VELOSO, Caetano. Uns [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1983.
VELOSO, Caetano. O nome da cidade. In: BETHÂNIA, Maria. A beira e o mar [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips/Universal Music, 1984.
VELOSO, Caetano. Velô [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1984.
VELOSO, Caetano. Estrangeiro [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1989.
VELOSO, Caetano. Desde que o samba é samba. In: Tropicália 2 [LP]. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1993.
VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das letras, 1997, 524 p.
VELOSO, Caetano. Noites do Norte [CD]. Rio de Janeiro: Universal Music, 2000.
VELOSO, Caetano. Cê [CD]. Rio de Janeiro: Universal Music, 2006.
VELOSO, Caetano. Abraçaço ao vivo [CD]. Rio de Janeiro: Universal Music, 2014.