Storytelling in Libras from the teachers’ perspective: reflections on its frequency and purpose

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v48i93.18652

Keywords:

Storytelling, Libras, Deaf Literature, Teachers of deaf students

Abstract

The aim of this study is to find out to what extent and for what purpose teachers of deaf students use storytelling and what are the images they construct of this practice. For this purpose, a semi-structured questionnaire, with multiple-choice questions and discursive, mandatory and non-mandatory questions, was prepared on Google Forms and applied to teachers of the deaf. The questions, divided into six sections, address the teacher's profile and askings about storytelling. It was found that teachers use storytelling in Brazilian Sign Language (BSL) for pedagogical purposes, especially to enhance the cognitive and linguistic development of deaf students. The results also indicate that a genuinely deaf literature is lacking in storytelling practices.

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Author Biographies

Lidiane Rodrigues Brito, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros. Especialização em Supervisão Educacional e Psicopedagogia pelo Instituto Superior de Educação Santo Agostinho - Faculdades Santo Agostinho (2007), graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Montes Claros (1999) e em Letras/Libras pelo IFNMG. Atualmente é Pedagoga do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial Inclusiva e Ensino Profissionalizante

Maria Clara Maciel de Araújo Ribeiro, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduada em Letras-Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (2006), Mestre (2008) e Doutora (2012) em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Departamento de Letras, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual de Montes Claros. Implementou e coordenou o Laboratório Experimental de Ensino de Línguas para Surdos, na mesma instituição. Certificada pelo Sétimo Exame Nacional de Proficiência no Ensino de Libras (Prolibras). Vencedora do Prêmio de Teses da UFMG em 2013, na categoria Estudos Linguísticos. Atua principalmente nas seguintes áreas: Análise do Discurso, Ensino de leitura e de escrita na Educação Básica e no Ensino Superior, Língua Brasileira de Sinais. Desde 2009 é professora da Universidade Estadual de Montes Claros.

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Published

2023-11-01

How to Cite

Rodrigues Brito, L., & Maciel de Araújo Ribeiro, M. C. . (2023). Storytelling in Libras from the teachers’ perspective: reflections on its frequency and purpose. Signo, 48(93), 103-120. https://doi.org/10.17058/signo.v48i93.18652

Issue

Section

v. 48, n. 93, 2023 - Bilingual education for the deaf