The BNCC and the guarantees of the right to information for the exercise of citizenship: central aspects for the implementation of media and information literacy in Brazilian schools
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v49i94.18842Keywords:
Media and information literacy, BNCC, Education, Interfederative pactAbstract
In times of misinformation and fake news, media and information literacy has become a necessity for the establishment of democratic societies and guarantees of rights. In this sense, in order to comply with the guidelines proposed by the United Nations, the BNCC includes, in the Portuguese language component, the journalistic-media field of activity. The BNCC is a normative document that deals with learning at a national level. It presents skills and abilities that must be developed by students throughout Basic Education. Aiming to guarantee freedom of expression, the right to information and encouragement of citizenship, the document positions itself as a contributory element for the alignment of policies and actions that ensure integral human formation and the construction of a fair, democratic and inclusive society. Therefore, in this article, we seek to determine whether the normative nature of the document, proposed by the Interfederative Pact, provides for a systematic national policy for the implementation of media and information literacy that ensures equality and equity in access to school and learning. The results point to the majority of Brazilian schools that, in 2023, still do not have basic infrastructure to implement the LMI. Therefore, it was found that the right to information and the full exercise of citizenship are not guaranteed systematically in the BNCC, leading us to reflect on the interests that involved the process of creating and approving the document.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996, p. 27834-27841. Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em: 16 de março de 2023.
BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Estabelece a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis de nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), 9.448, de 14 de março de 1997, 10.260, de 12 de julho de 2001 e 10.753, de 30 de outubro de 2003. Planalto. Brasília/DF. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm>. Acesso em: 24 de março de 2023.
BRASIL. Agência Nacional de Telecomunicações. Conectividade nas escolas. Brasília, DF. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 16 de março de 2023. Disponível em: <https://informacoes.anatel.gov.br/paineis/infraestrutura/conectividade-nas-escolas>. Acesso em: 20 de julho de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. 600 p. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 16 de março de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Determina diretrizes, metas e estratégias para a política educacional no período de 2014 a 2024. Planalto. Brasília/DF, 2020. Disponível em: <http://pne.mec.gov.br/>. Acesso em: 19 de março de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: MEC/SEF, 2000. 106 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf> Acesso em: 05 de abril de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998. 174 p. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf>. Acesso em: 05 de abril de 2023.
CARLSSON, Ulla. Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital Age: a question of democracy. Department of Journalism, Media and Communication (JMG) University of Gothenburg. CATEDRA UNESCO. 2019. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/336232821_Understanding_Media_and_Information_Literacy_MIL_in_the_Digital_Age_A_Question_of_Democracy>. Acesso em: 8 de maio de 2023.
CASSIO, F.; CATELLI Jr. R. (Orgs). Educação é a Base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. 320 p. ISBN-10, 858638254X.
COSCARELLI, C. V. et al. Letramento digital e multimodalidade: uma entrevista com a professora Carla Coscarelli em tempos de pandemia. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, [S.l.], v. 19, n. 34, p. 3-37, dez. 2020. ISSN 1809-3507. DOI: https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2020.56238. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/palimpsesto/article/view/56238>. Acesso em: 30 de julho de 2023.
FREIRE, Paulo. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. In.: Sérgio Guimarães. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021. 238 p. ISBN 978-85-7753-422-7
MOVIMENTO PELA BASE. 2013. Disponível em: https://movimentopelabase.org.br/quem-somos/ Acesso em: 03 de junho de 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO. Cetic.br, 2013. 192 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000220418. Acesso em 17 de outubro de 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília: UNESCO. Cetic.br, 2016. 204 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246421. Acesso em: 16 de outubro de 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração universal dos direitos humanos. Rio de Janeiro: UNIRIO. UNESCO. 1998. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139423. Acesso em: 16 de outubro de 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Marco de Avaliação Global da Alfabetização Midiática e Informacional (AMI): disposição e competências do país. – Brasília, DF. Unesco. 2016. 138 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246398. Acesso em 15 de outubro de 2022.
SANTANA, E. F. Desinformação, desinfodemia e letramento midiático e informacional: um estudo do processo estruturado no Brasil sob o governo Jair e as formas de enfrentamento. SCRIPTA, v. 25, n. 54, p. 96-128, 2º quadrimestre de 2021. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/26582 Acesso em: 20 de outubro de 2022.
SILVA, M.A.D; ALMEIDA, P.F. Um estudo comparativo das versões da base nacional comum curricular para o ensino médio. Anais V CONEDU. 2018. ISSN 2358-8829. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/49148 Acesso em: 15 de junho de 2022.