Bilingual education of deaf: Instrument for Evaluating Expression in Brazilian Sign Language
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v49i95.19099Keywords:
Special education, Bilingual education for the deaf, Assessment instrument, Narratives in LibrasAbstract
The development of deaf people is directly linked to their mastery of Brazilian Sign Language, and in many cases it is only at school that the acquisition of this language begins. Linguistic knowledge that enables the effective assessment of student’s expression in Libras to plan the educational paths to be followed is essential to teaching work. Therefore, the objective of this research is to understand the perceptions of a Bilingual Basic Education Teacher about an Instrument for Assessment of Expression in Sign Language: Libras, the NarVaL-Libras/Prod, through her evaluation of narratives in Libras. It is characterized as an exploratory case study, in which the data was analyzed qualitatively. The instrument used was created by researchers from the University of Barcelona and the Federal University of São Carlos and contributes to an effective evaluation of narratives in Libras, provoking a broader understanding of the use of the language at school, in the teaching of educators and in the development of students. The results point to reflections on the use of the instrument in teaching work and its potential formative character in the linguistic aspects of Libras.
Downloads
References
BARBOSA, Felipe Venâncio. LICHTIG, Ida. Protocolo do perfil das habilidades de comunicação de crianças surdas. Revista Estudo de Linguagem, Belo Horizonte, v. 22, n.1, p. 95 -118, 2014.
BEMBRIDGE, Gavin. Negation in American Sign Language: The view from the Interface. Toronto Working Papers in Linguistics (TWPL), v. 36, 2016.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Lei da Língua Brasileira de Sinais; Lei de Libras (Língua Brasileira de Sinais). Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Brasília, Diário Oficial da União, 25 abr. 2002.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei n 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, Diário Oficial da União, 23 dez. 2005.
BRASIL., Lei nº14.191, de 03 de agosto de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Brasília, Diário Oficial da União, 4 ago. 2021, Seção 1, p. 146.
JARQUE, Maria Josep et. 2018. Barcelona. L’avaluació de la producció de textos narratius en llengua de signes catalana (LSC). VII Seminari de la llengua de signes catalana.
JARQUE, Maria Josep. PASCUAL, Esther. From gesture- and sign-in-interaction to grammar: Fictive questions for relative clauses in signed languages. Languages and Modalities, p. 81 – 93, 2021.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Experiência de autoavaliação docente mediada por uma escala de avaliação de interlocução no espaço escolar para o contexto da Educação Bilíngue de Surdos. Relatório final de Pesquisa. Proc. Fapesp. 2017/25171-3). Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). 2020.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. GRÀCIA, Marta. JARQUE, Maria Josep. Línguas de Sinais como Línguas de Interlocução: o Lugar das Atividades Comunicativas no Contexto Escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 2, p. 299-312, 2020.
LICHTIG, Ida. COUTO, Maria Inês Vieira. LEME, Vanessa Nogueira. Perfil pragmático de crianças surdas em diferentes fases linguísticas. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 13, n. 3, p. 251- 257, 2008.
LUNARDI-LAZZARIN, Marcia Lise. CAMILLO, Camila Righi Medeiros. Tratar de avaliar, tratar de disciplinar: o contexto da avaliação na educação de surdos. Trabalho apresentado à 31ª reunião Anual da Anped, Caxambu, 2008.
MAYER, Mercer. Frog, where are you?. New York: Dial Books for Young Readers. 2003.
MAYER, Mercer. Rana, ¿Dónde estás?. Madrid: Los Cuatro Azules. 2009.
MONTES, Aline Lucia Baggio. Instrumento de avaliação de texto narrativo em língua de sinais: uma versão para o uso no ambiente escolar. 2023. 253 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Carlos, 2023.
MONTES, Aline Lucia Baggio. LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Libras no contexto escolar: Instrumento ilustrado de avaliação de narrativas sinalizadas. Revista Brasileira de Educação Especial, Corumbá, v. 29, e0049, 2023.
MONTES, Aline Lucia Baggio; SANTOS, Lara Ferreira dos. Como os adultos contam histórias: Análises de narrativas. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 2, p. 47-63, 2021.
MORAIS, Mariana Peres de. LACERDA, Cristiba Broglia Feitosa de. Avaliação da Compreensão de surdos através da fábula em Libras. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 34, 2020.
MORGAN, Gary. Children’s encoding of simultaneity in British Sign Language narratives. Sign Language and Linguistics, v. 5, n. 2, p. 131-165, 2002.
MORGAN, Gary. Transcription of child sign language: A focus on narrative. Sign Language & Linguistics, 8, p. 117-128, 2005.
MORGAN, Gary. WOLL, Bencie. The development of reference switching encoded through body classifiers in British Sign Language. In: EMMOREY, K. (Ed). Perspectives on classifier constructions in sign languages. Mahwah – NJ: Lawrence Erlbaum Associates, p. 297-310, 2003.
PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. NAKASATO, Ricardo. Narrativas infantis em Língua Brasileira de Sinais. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 273-284, 2004.
QUADROS, Ronice Muller de. CRUZ, Carina Rabello. Língua de Sinais: Instrumentos de Avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2011.
RAMOS, Denise Marina. LACERDA, Cristina Feitosa Broglia de. Análise de avaliações pedagógicas propostas para alunos surdos em contexto educacional inclusivo. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 2, p. 817- 835, 2016.
REDDY, Malini. ANDRADE, Heidi. A review of rubric use in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, v. 35, n. 4, p. 435–448, 2010.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes 2008.