Bilingual education of deaf: Instrument for Evaluating Expression in Brazilian Sign Language

Authors

  • Isabela Paiutto Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2022) Mestranda em Educação Especial pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos. (2023 – Atual) https://orcid.org/0000-0001-9184-0934
  • Cristina Broglia Feitosa de Lacerda Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (1984), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1992) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996). Atualmente professor Associado II da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no Curso de Licenciatura em Educação Especial e no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial- PPGEEs. https://orcid.org/0000-0002-3250-1374

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i95.19099

Keywords:

Special education, Bilingual education for the deaf, Assessment instrument, Narratives in Libras

Abstract

The development of deaf people is directly linked to their mastery of Brazilian Sign Language, and in many cases it is only at school that the acquisition of this language begins. Linguistic knowledge that enables the effective assessment of student’s expression in Libras to plan the educational paths to be followed is essential to teaching work. Therefore, the objective of this research is to understand the perceptions of a Bilingual Basic Education Teacher about an Instrument for Assessment of Expression in Sign Language: Libras, the NarVaL-Libras/Prod, through her evaluation of narratives in Libras. It is characterized as an exploratory case study, in which the data was analyzed qualitatively. The instrument used was created by researchers from the University of Barcelona and the Federal University of São Carlos and contributes to an effective evaluation of narratives in Libras, provoking a broader understanding of the use of the language at school, in the teaching of educators and in the development of students. The results point to reflections on the use of the instrument in teaching work and its potential formative character in the linguistic aspects of Libras.

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Author Biographies

Isabela Paiutto, Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2022) Mestranda em Educação Especial pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos. (2023 – Atual)

Mestranda no Programa de Pós - Graduação em Educação Especial (PPGEES) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com financiamento da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Graduada em Licenciatura em Educação Especial (2018 - 2022) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Bolsista no Programa de Residência Pedagógica - PRP pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) na Escola Estadual Professor João Jorge Marmorato (2020 - 2021). Bolsista BCO Treinamento Técnico pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP (2021 - 2023) e Integrante do Grupo de Pesquisa Surdez e Abordagem Bilíngue (GPSAB) desde 2020. (Texto informado pelo autor)

Cristina Broglia Feitosa de Lacerda, Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (1984), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1992) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996). Atualmente professor Associado II da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no Curso de Licenciatura em Educação Especial e no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial- PPGEEs.

Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (1984), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1992) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996). Atualmente professor Associado II da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no Curso de Licenciatura em Educação Especial e no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial- PPGEEs. Coordenação do PPGEEs de 2013-2017. Experiência em Fonoaudiologia, com ênfase em Surdez, e atuação na área educacional desde 1996. Fundamentação teórica na perspectiva histórico-cultural e nos pressupostos da abordagem enunciativo-discursiva. Assessoria a redes municipais de Educação para implantação e acompanhamento de Programa de Educação Inclusiva Bilíngüe em Piracicaba, Campinas, São Paulo e São Carlos. Pós doutorado no Centro de Pesquisa Italiano (CNR ? ROMA) em 2003 (bolsa FAPESP) e na Universidade de Barcelona em 2017 (Bolsa FAPESP).Coordenação Institucional CAPES PrInt - área Humanas 2018/2020 (UFSCar). Participação de grupos internacionais de Pesquisa: 1) Universidade de Barcelona (UB)/UFSCar. coord Marta Grácia (Espanha); 2) UNESP/Universidade Minho (Portugal)/Universidade Algarves/Universidade de Barcelona/Universidade de Sevilla/UFSCar. Coord. Lucia P. Leite. Vencedor do 1º Lugar da 56ª Prêmio JABUTI área de Educação com o livro "Tenho um aluno surdo e agora?" Ed. UFSCar. 

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Published

2024-07-26

How to Cite

Paiutto, I., & Broglia Feitosa de Lacerda, C. (2024). Bilingual education of deaf: Instrument for Evaluating Expression in Brazilian Sign Language . Signo, 49(95), 120-135. https://doi.org/10.17058/signo.v49i95.19099

Issue

Section

v. 49, n. 95, 2024 – Futuros em ancestralidade: linguagens, culturas e identidad