The account as performance: relationships between memory, body and literary text in latin american post dictatorship

Authors

  • Julia Rudek Machado Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v50i97.20023

Keywords:

Performance, Memory, Trauma, Account, Military Dictatorship

Abstract

A performance, by reworking and restoring behaviors, produces in and through itself a form of reporting, narratives about different events. From the analysis of performances that recover trauma, more specifically about the military dictatorships established in South America in the second half of the last century, and comparing them with a contemporary literary work that discuss this same theme – La casa de los conejos (2008), by Laura Alcoba –, this article aims to think about the possibility of the account also being a kind of performance. To this end, we discuss some elements that are present in both artistic manifestations, such as the restoration of identities and the staging of biographies, thinking also in terms of imagination. As a basis and theoretical support, we use authors such as Richard Schechner (2006), Márcio Seligmann-Silva (2008), Diana Taylor (2009), Graciela Ravetti (2002), Juan José Saer (2012), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCOBA, Laura. La casa de los conejos. Buenos Aires: Edhasa, 2008.

AVELAR, Idelber. Alegorias da derrota: a ficção pós-ditatorial e o trabalho do luto na América Latina. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

BENJAMIN, Walter. O narrador: Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 3 ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

DORFMAN, A. Viudas: (novela). México: Siglo XXI Editores, 1981.

HILL, Cecilia Fajardo. El cuerpo político de María Evelia Marmolejo. ArtNexus, n. 85, v. 11, 2012.

HIRSCH, Marianne. The Generation of Postmemory. Poetics Today, n. 29, v. 1, 2008.

KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. 3 ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012.

LEVI, Primo. É isto um homem?. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.

NOSTALGIA da luz. Direção de Patricio Guzmán. França: Pyramide International, 2010.

RAVETTI, Graciela. Narrativas performáticas. In: RAVETTI, Graciela. Performance, exílio, fronteiras: Errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Poslit, 2002.

SAER, Juan José. O conceito de ficção. Revista FronteiraZ, São Paulo, n. 8, julho de 2012.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma: a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psic. Clin., v. 20, n. 1, p. 65-82, 2008.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? In: SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduccion. 2 ed. New York & London: Routledge, 2006, p. 28-51.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Schwarcz LTDA, 2003.

TAYLOR, Diana. O trauma como performance de longa duração. O percevejo online 1(1), v. 1, p. 01-12, jan/jun 2009.

VARGAS, Liziê. A ilha do presídio em cena: o espetáculo Viúvas – Performance sobre a ausência. 2016. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em História) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

Published

2025-02-18

How to Cite

Rudek Machado, J. (2025). The account as performance: relationships between memory, body and literary text in latin american post dictatorship. Signo, 50(97), 16-24. https://doi.org/10.17058/signo.v50i97.20023