The interference of the polysemy of the verb fazer in causative sentences: an linguistic and cognitive analysis

Authors

  • Glenda Aparecida Queiroz Milanio Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Wasney de Almeida Ferreira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v38i65.4151

Abstract

The goal of this paper was to investigate if the polysemy of the verb fazer (“to do”) affects the frequency of the causative sentences (analytics and semi-analytics) constructed with this verb, having as theoretical framework the Theoretical Linguistics. In order to do so, we applied the “Chi-square test” and the “contingency coefficient modified”, in order to compare the causative verb fazer (more polysemic) with other causative verbs less polysemic (“to assure”, “to cause”, “to care”, “to prove” and “to provoke”). The statistical and linguistic analysis revealed a mid-association (C * = 0.53231) between the polysemy of the verb fazer and causative sentences, although the polysemy reduces the frequency of the causative constructions with this verb.

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Author Biographies

Glenda Aparecida Queiroz Milanio, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Possui graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e cursou pós-graduação lato sensu em Gramática da Língua Portuguesa na mesma instituição.

Wasney de Almeida Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Graduado em Psicologia (bacharel e psicólogo - FAFICH/UFMG), mestre em Linguística Teórica e Descritiva (Lingua em Uso: Linguística Cognitiva - FALE/UFMG) e doutorando em Saúde Pública (Epidemiologia das Doenças e Agravos Não-Transmissíveis e Ocupacionais - FM/UFMG) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Membro do Núcleo de Estudos Cognitivos no Discurso (NECODI/FALE/UFMG), do Grupo Metáfora, Cognição e Cultura (FALE/UFMG) e do Estudo Longitudinal de Saúde do Adulto (ELSA/FM/UFMG). Tem interesse, em especial, pelas Ciências Cognitivas (Psicologia Cognitiva, Linguística Cognitiva, Neuropsicologia, Neurociência, NeuroQuantology, Gerativismo, Filosofia da Ciência etc.)

Published

2013-07-04

How to Cite

Milanio, G. A. Q., & Ferreira, W. de A. (2013). The interference of the polysemy of the verb fazer in causative sentences: an linguistic and cognitive analysis. Signo, 38(65), 98-113. https://doi.org/10.17058/signo.v38i65.4151

Issue

Section

Artigos – vol. 38, nº 65, 2013