DLNotes2’s contribution to literary literacy: a tool for literature teaching in digital environment
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12034Palabras clave:
DLNotes2, Digital literacy, Hypertext, Digital literature, Literary literacy,Resumen
In this article, we intend, as a first purpose, to present the features of DLNotes2’s, a digital platform for annotations on literature, as a way to study literature in digital environment when the tool is used in educational environment. In order to present it, we discuss the relations between printed and digital text to understand what changes from one to the other, the skills required in each text format and whether the platform can, in fact, provide a valid way to study literature. We propose that this digital way of studying can amplify the culture of literary literacy, despite the institutional preference for printed culture. We can lead this discussion with the support of some theoretical references concerning literacy and hypertext, which leads to our second purpose: comprehending DLNotes2 as an educational digital platform that allows to reflexively read and comment literary texts.Descargas
Citas
COSCARELLI, C. V. A cultura escrita na sala de aula (em tempos digitais). In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (Org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. p. 513-526.
______. Os dons do hipertexto. Littera, Pedro Leopoldo, v. 4, n. 4, p. 7-19, July/Dec. 2006.
______. Textos e hipertextos: procurando o equilíbrio. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, v. 9, n. 3, p. 549-564, Sept./Dec. 2009. Available in: <http://www.scielo.br/pdf/ld/v9n3/06.pdf>. Access in: 30 Jan. 2018.
DIAS. M. C.; NOVAIS, A. E. Por uma matriz de letramento digital. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE HIPERTEXTO, 3., 2009, Minas Gerais. Proceedings… Minas Gerais: CEFET-MG, 2009. p. 1-19. Available in: <http://nehte.com.br/hipertexto2009/anais/p-w/por-uma-matriz.pdf>. Access in: 30 Jan. 2018.
GENETTE, G. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Viva Voz, 2010.
RIBEIRO, A. E.; COSCARELLI, C. V. What skill matrices convey about reading in digital environments. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 317-334, Dec. 2010. Available in: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000300016&lng=en&nrm=iso>. Access in: 30 Jan. 2018.
SOARES, M. New reading and writing practices: literacy in the cyberculture. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, Dec. 2002. Available in: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935>. Access in: 30 Jan. 2018.
______. Práticas de letramentos e implicações para a pesquisa e para políticas de alfabetização e letramento. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (Org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. p. 54-67.
##submission.downloads##
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Declaro(amos) que o artigo submetido é pessoal, inédito, não representando reprodução, ainda que parcial, de obras de terceiros, assumindo a responsabilidade por todas as colocações e conceitos emitidos, bem como também autorizo(amos) sua publicação pela revista Signo, Universidade de Santa Cruz do Sul. Declaro(amos) exonerar a APESC/UNISC de todas e quaisquer responsabilidades, e indenizá-la por perdas e danos que venha a sofrer em caso de contestação (da originalidade e dos conceitos e ideias); Declaro(amos), caso o artigo seja aceito e publicado pela revista Signo, a cedência e transferência de forma definitiva e perpétua, irrevogável e irretratável, para a APESC, dos seus direitos autorais patrimoniais referentes ao artigo denominado nesta declaração, para utilização da APESC em finalidade educacional. Concordo(amos) e estou(amos) ciente(s) de que a publicação eletrônica é de livre acesso, regida com uma Licença Os autores que publicam na Signo retêm os direitos autorais de seu trabalho, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License que permite que os artigos sejam reutilizados e redistribuídos sem restrições, desde que o trabalho original seja corretamente citado. A Signo é propriedade da Associação Pró-Ensino em Santa Cruz do Sul e hospeda na plataforma Open Journal System. Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.