Shared reading and written language in the school context: a view from Cultural-Historical Theory

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19402

Palabras clave:

Educação Infantil, Leitura compartilhada, Linguagem escrita, Teoria Histórico-Cultural

Resumen

This article discusses the role of schools in the practice of reading and writing in Early Childhood Education, emphasizing the importance of teacher mediation, shared reading, and the presence of written language in learning contexts for the holistic development of the child. The research was based on a bibliographic review of works by authors addressing topics such as literary reading and written language in Early Childhood Education. Grounded in the Cultural-Historical Theory, the studies indicate thabraat schools play a fundamental role in humanizing children, promoting the appropriation of cultural knowledge through shared reading practices. Therefore, teacher mediation is essential in guiding the development of children's reading and writing abilities, providing meaningful experiences with literature and language writing practices. It is hoped that this study will contribute to the reflection and improvement of pedagogical practices in Early Childhood Education, highlighting the importance of an approach centered on shared reading and the appreciation of written language as essential tools for the cultural development of children. Additionally, the article seeks to discuss insights for more effective pedagogical practices aligned with the needs of child development in the first stage of Basic Education.

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Biografía del autor/a

Geisiele Stefany Spares Costa, Universidade Federal do Amazonas

✔ Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

✔ Professora de Educação Infantil na Secretaria Municipal de Educação de Manaus-AM (SEMED)

✔ Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) na Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

✔ Financiamento: bolsista na Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado do Amazonas

 

Ellen Marques dos Santos , UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM

✔ Graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

✔ Professora na Secretaria Municipal de Educação de Manaus-AM (SEMED)

✔ Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) na Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

 

Michelle De Freitas Bissoli , UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM

✔ Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia e Ciência Julio de Mesquita Filho - UNESP/Marília

✔ Mestre em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciência Julio de Mesquita Filho - UNESP/Marília

✔ Doutora em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciência Julio de Mesquita Filho - UNESP/Marília

 

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Publicado

2024-09-30

Cómo citar

Spares Costa, G. S., Marques dos Santos , E. ., & De Freitas Bissoli , M. (2024). Shared reading and written language in the school context: a view from Cultural-Historical Theory. Signo, 49(96), 63-74. https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19402

Número

Sección

v. 49, n. 96, 2024 - Práticas de leitura compartilhada de livros na infância e