On the tightrope between black-ties and blue-collars: social markers and capital-labor relations in the cinema of Leon Hirszman and Paul Schrader

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v50i97.19929

Keywords:

Cinema, Social markers, Capital-labor, They don’t wear black tie, Blue Collar

Abstract

Convulsed by activist movements, the decades from 1960 to 1980 constitute a period of labor insurrections in the United States and Brazil, with an impact on film productions in both countries. Considering this backdrop, this paper examines the films They Don’t Wear Black Tie (Leon Hirszman, 1981) and Blue Collar (Paul Schrader, 1978), with a view to scrutinizing how social markers (class, race and gender) are articulated, in both films, to capital-labor relations. Through an analysis based on comparative hermeneutics, we found asymmetries in the ways these filmic narratives approach the capitalist mode of production and its impacts. After all, the Brazilian film is based on pamphleteering realism, with an apologetic tone for the class struggle, while its American counterpart, although also engaged, takes on a discouraging perspective, in tune with capitalist realism.

Downloads

Author Biography

Raimundo Sousa, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Estudos Literários (Teoria da Literatura e Literatura Comparada) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Adjunto de Literaturas de Língua Portuguesa na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

References

BISKIND, Peter. Como a geração sexo, drogas e rock’n’roll salvou Hollywood. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2013.

CARVALHO, Maria do Socorro. Cinema Novo Brasileiro. In: MASCARELLO, Fernando (Org.). História do cinema mundial. São Paulo: Editora Papirus, 2006, p. 289-309.

COLLINS, Patricia Hill. Intersectionality as Critical Social Theory. Durham, N.C.: Duke University Press, 2019.

DEIXA que eu falo. Direção: Eduardo Escorel. Produção: Sônia Império Hamburger. Elenco: Leon Hirszman; Fernanda Montenegro; Caetano Veloso; Gilberto Gil; Gal Costa; Nise da Silveira. BRA: Sônia Império Hamburger, 2007, 84 min., son., color.

ELES não usam black-tie. Direção: Leon Hirszman. Produção: Leon Hirszman Produções e Embrafilme. Intérpretes: Gianfrancesco Guarnieri; Fernanda Montenegro; Francisco Milani; Milton Gonçalves; Bete Mendes; Carlos Alberto Riccelli e outros. Roteiro: Gianfrancesco Guarnieri e Leon Hirszman. BRA: Embrafilme, 1981. DVD (124 min.), son., color.

ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do Estado: em conexão com as pesquisas de Lewis H. Morgan. São Paulo: Boitempo, 2019.

ENGELS, Friedrich. Princípios Básicos do Comunismo. [S.l.]: s.n., 2020.

FISHER, Mark. Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Volume 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

HABERMAS, Jürgen. The structural transformation of the public sphere. Cambridge: Polity Press, 1962.

KOLLONTAI, Alexandra. El comunismo y la familia. Barcelona: Editorial Marxista, 1937.

LÊNIN, Vladímir Ilitch. O Estado e a revolução: a doutrina do marxismo sobre o Estado e as tarefas do proletariado na revolução. São Paulo: Boitempo, 2017.

MARCUSE, Herbert. Sociedade Unidimensional. In: MARCUSE, Herbert. O homem unidimensional: estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. São Paulo: Edipro, 2015, p. 09-107.

ROCHA, Glauber. Eztetyka da fome. In: ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004, p. 63-67.

SADER, Eder. Quando novos personagens entraram em cena. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

SAID, Edward. Representações do intelectual: as conferências de Reith de 1993. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SANTOS, Carlos Vinicius Silva dos. Sobre decadência e redenção: a representação cultural e política no Cinema de Hollywood das décadas de 1960 e 1970. Tese (Doutorado em História Comparada) – Instituto de História, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

SARTRE, Jean-Paul. Em defesa dos intelectuais. São Paulo: Ática, 1994.

VIEIRA, José Luandino. A fronteira de asfalto. In: VIEIRA, José Luandino. A cidade e a infância: contos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007, p. 39-44.

VIVENDO na corda bamba. Direção: Paul Schrader. Produção: TAT Communications Company e Universal Pictures. Intérpretes: Richard Pryor; Harvey Keitel; Yaphet Kotto; Ed Begley Jr.; Harry Bellaver; George Memmoli; Cliff de Young; Lane Smith e outros. Roteiro: Leonard Schrader e Paul Schrader. USA: Universal Pictures, 1978. DVD (114 min.), son., color.

XAVIER, Ismail. O Cinema Brasileiro Moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

2025-02-18

How to Cite

Sousa, R., & Muniz Rodrigues, L. G. (2025). On the tightrope between black-ties and blue-collars: social markers and capital-labor relations in the cinema of Leon Hirszman and Paul Schrader. Signo, 50(97), 78-91. https://doi.org/10.17058/signo.v50i97.19929