Verbalizing the awakening of the consciousness of resistance to cultural subjection: insurgizing yourself to unlearn and relearn

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/agora.v25i2.18630

Keywords:

Identities, Cultural subjection, Resistance

Abstract

From 1960 onwards, several countries on the African continent proclaimed their political and administrative “independence” from the colonial yoke, the result of conquests achieved on the one hand, through peaceful negotiation and on the other, through armed struggle. And it was through the latter that Mozambicans achieved national independence, on June 25, 1975. Post-colonial thinkers and theorists, moved by the realization of the prevalence of colonialities of power, have questioned independence. It is in these veins that we weave this article, with the aim of raising some reflections that promote and enhance debates about cultural imposition rooted in the colonial system, supported by prejudiced Eurocentric discourses that sought to instill and emphasize the myth of an inferiority complex attributed to black men; as much as imposing Eurocentric cultural homogenization. These debates are theoretically and methodologically based on post-colonial and decolonial perspectives. Through a bibliographic review, we dialogued with Fanon (2020) Cesáire (2020), Azagaia (2013), Ki-Zerbo (2010) Lopes (2010) and; several authors to discuss the colonialities that permeate the social fabric of Mozambicans. Therefore, from the reflections it appears that colonialities can be destabilized through effective actions of unlearning and relearning: unlearning Eurocentric ideological constraints, “breaking mental domination”, denouncing and rising up against subalternization, cultural alienation and unmasking paradigms , stereotypes, Eurocentric prejudices and learning to regain and revalue native sociocultural identities, learning to think and talk about the African continent with Africans.

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Author Biographies

Inácio Márcio de Jesus Fernando Jaquete, Universidade Estadual do Paraná

Mestre em História Pública pela Universidade Estadual do Paraná- Campus - Campo Mourão (2023).Possui graduação em História com habilitações em ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica - Moçambique (2016). Membro integrante de Grupo de Pesquisa Odisseia, coordenado pela professora Doutora Cyntia Simioni França (UNESPAR Campo Mourão).

Cyntia Simioni França, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em História Social pela UEL (Universidade Estadual de Londrina). Graduada em História pela Universidade Estadual de Londrina. Membro do grupo de pesquisa Kairós: Educação das Sensibilidades, História e Memória vinculado ao CMU (Centro de Memória-UNICAMP), Coordenadora do Grupo de Estudos Odisseia (UNESPAR). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada-GEPEC - Faculdade de Educação-UNICAMP. Docente do programa de Mestrado em História Púbica da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Docente do PROFHISTÓRIA UNESPAR e professora do curso de licenciatura em História. Coordenadora do GT/PR Ensino de História e Educação Coordenadora do Laboratório do Ensino de História na UNESPAR- LEHIS Coordenadora do Residência Pedagógica do curso de História na UNESPAR Dedico às seguintes temáticas: produção de conhecimentos históricos e educacionais, ensino de história, estágio curricular, livros didáticos, formação de professores, práticas de memórias e narrativas na interface com a História Pública.

Abdala Mussa Inaque, Doutorando na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Mestre em Ciência Política (PPGCP/ UFPA). Possui Graduação em Ensino de História e Geografia na Universidade Pedagógica de Moçambique. Tem experiência na Docência e Investigação na Universidade Católica de Moçambique, no Departamento de Ética e Cidadania, e docente visitante da Escola Superior de Economia e Gestão, ambas em Pemba. É membro e Pesquisador do Grupo de estudo da PPGCP: Instituiçoes Politicas, Processo Legislativo e Controle.

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Published

2023-12-01

How to Cite

Jaquete, I. M. de J. F., França, C. S. ., & Inaque, A. M. . (2023). Verbalizing the awakening of the consciousness of resistance to cultural subjection: insurgizing yourself to unlearn and relearn. Ágora, 25(2), 169-193. https://doi.org/10.17058/agora.v25i2.18630

Issue

Section

Tema Livre