Shopping Carpina as space-transforming equipment: analysis of socioeconomic and infrastructure aspects in Carpina - PE
DOI:
https://doi.org/10.17058/agora.v25i2.18648Keywords:
Urban Modification, Economic Growth, Shopping Center CarpinaAbstract
The arrival of a large enterprise brings about large-scale transformations in the urban environment. The process of space reorganization and development of the city features accelerated changes. Therefore, this research comes to address transformations, in the municipality of Carpina-PE that occurred after the establishment of Shopping Center Carpina, analyzing the role of this commercial equipment in the social-economic aspects and the local infrastructure. The importance of this debate is given by the possibility of analyzing the implications resulting from the installation of the mall and its characteristics, showing its centrality and importance for the city's evolution. To this end, a qualitative and quantitative approach was undertaken, using questionnaires and interviews with neighboring communities, realtors, and the Municipal Secretary of Infrastructure. From the analysis of the importance not only of the economic growth but also of the real estate growth of the city, it was possible to evaluate the urban transformations and the impacts caused, contributing significantly to the understanding of the perceptions about the urban spaces established in the municipality.
Downloads
References
ABRASCE. Dados Regionais do Setor de shopping centers no país. 2019. Disponível em: https://abrasce.com.br/numeros/regionais/. Acesso em: 19 out. 2019.
ARY, M. B. Análise da demanda de viagens atraídas por shopping centers em Fortaleza. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará/Programa de Mestrado em Engenharia de Transportes, 2002.
BIENENSTEIN, G. Acumulação de capital e Espaço Urbano: O Exemplo do Shopping Center. Rio de Janeiro: UFRJ: Tese de Mestrado submetida ao Instituto de Geociências da Universidade Federal RJ, 1993.
CARPINA, Prefeitura Municipal. Dados sobre o histórico da cidade de Carpina. Carpina, 2018.
CORRÊA, R. L. O Espaço Urbano. São Paulo: Ática, 1989.
GENEROSO, E. Shopping Center: espaço de sociabilidade, espaço de contradições. In: 12º Encontro de geógrafos da américa latina (EGAL), Montevideo, 2009.
IBGE. Histórico do Município de Carpina. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.phplang=&codmun=260400&search=pernambuco|carpina. Acesso em: 29 set. 2018.
KOWARICK, L. A espoliação urbana. v. 44. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1980.
LEFEBVRE, H.; FORTUNA, C. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001.
MARCHESINI JR, A.; SANTOS B., R. C. B. O espaço social do shopping center: uma análise do Shopping Parque Dom Pedro em Campinas–SP. Revista Eletrônica de Geografia, n. 1, v.3, 2009.
MARTINS, B. T.; RAMOS, E. A.; DA SILVA, J. M. Uma análise das transformações urbanas do município de Carpina/PE que ocorrem em virtude de sua localização geográfica. Revista Rural & Urbano, v. 1, n. 1., 2016. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/ruralurbano/index.php/ruralurbano/article/download/7/8. Acesso em: 28 out. 2018.
PINTAUDI, S. M.; FRÚGOLI, JR. Shopping Centers: espaço, cultura e modernidade nas cidades brasileiras. São Paulo: Fundação para o Desenvolvimento da UNESP, 1992.
SILVA, R. R. Centros comerciais e shopping centers: transformações no espaço urbano de Uberlândia- MG. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Geografia. Cidade: MG, 2012.
SANTOS, M. Técnica, espaço e tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. 3ª edição. São Paulo: Hucitec, 1994.
SILVA, J. B.; GONÇALVES, T. E. Urbanização e produção da cidade: shopping centers na dinâmica de novas centralidades em Fortaleza-CE. Geosul, n. 27, v. 53, pp. 63-88, 2012.
ROCHA, F. A. P. Mercado de Shopping Center: Evolução no Brasil. Rio de Janeiro, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Camylla Pollyane de Oliveira, Priscila Felix Bastos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.