Psychoanalysis and Education: Reflections on the Path to the Ethics of Desire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i1.12613

Keywords:

Education, Psychoanalysis, Violence, Ethics.

Abstract

The present essay reflects on the ethical function of education, from the point of view of psychoanalysis. Initially, it elucidates how Freud works the theme of education in his work, from the beginning in which he hoped for a possible prophylactic role of an education based on psychoanalysis, to a more radical and realistic position that points to ethics on the part of educators. It also discusses the essential role of education as a mechanism for attempting to control drive for life in civilization and how the term "violence" is intertwined with this mechanism, using the contributions of other psychoanalytic authors. Finally he concludes with the discussion of how a path can be traced to an education founded on the ethic of desire, advocated by psychoanalysis. An education that preserves the apprentice's ability, as a subject of desire, to slip into the signifying chain and to exist, without, however, abandoning its civilizing function of presenting the interdiction.

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Author Biography

Marina Junqueira Cançado, Universidade Federal de Goiás - Programa de Pós-Graduação em Psicologia - Mestrado

Mestranda em Psicologia pela UFG (2018-atual). Especialista em Psicologia Jurídica pelo CFP (2012). Especialista em Docência Universitária pela UEG (2007). Graduada em Psicologia pela PUC-Goiás (2004).  Atualmente é pesquisadora na área de Psicanálise, arte e literatura, psicanalista clínica e psicóloga no Tribunal Regional do Trabalho 18ª Região. Tem experiência na área de Psicologia Clínica com o referencial teórico da Psicanálise de Freud e Lacan, psicologia jurídica, qualidade de vida no trabalho, saúde do trabalhador, avaliação psicológica.

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Published

2020-01-04

How to Cite

Cançado, M. J. (2020). Psychoanalysis and Education: Reflections on the Path to the Ethics of Desire. PSI UNISC, 4(1), 154-160. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i1.12613

Issue

Section

Essays