Educate to death is educating for life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.16559

Keywords:

Death, Education for Death, Symbolic reality of death

Abstract

Death is taboo and is characterized as prohibited between interpersonal relationships and simultaneously wide open in the media. This paper addresses the theme of death in the psychosocial interface, discussing the possibilities of an education for death in practical experience and its symbolic reality. This paper is a theoretical essay. It was understood the ambivalence that death is portrayed and felt by each individual, having society as its constructive fabric, and dialogue strategies were discussed regarding the practice of education for death in different scenarios. It was concluded that it is necessary to speak about death in all phases of human development and in the different contexts in which individualities are related, with this is sought another facet of the autonomy of being.

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Author Biographies

Ana Luiza Toaldo Nardi, UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA- UNOESC- Campus São Miguel do Oeste

Bacharel em Psicologia da Universidade do Oeste de Santa Catarina – Campus de São Miguel do Oeste.

André Marcos Spiecker Gasparin, UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA- UNOESC- Campus São Miguel do Oeste

Bacharel em Psicologia da Universidade do Oeste de Santa Catarina – Campus de São Miguel do Oeste.

Tânia Regina Aosani, UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA- UNOESC- Campus São Miguel do Oeste

Mestre em Ciências da Saúde pelo Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Ciências da Saúde da Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. Com Formação em Psicologia Clínica na Abordagem Centrada na Pessoa. Trabalhou como docente do curso de Graduação em Psicologia da Universidade do Oeste de Santa Catarina, Campus de São Miguel do Oeste e Pinhalzinho e atualmente trabalha como Psicóloga clínica. 

Eloisa Bido, UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA- UNOESC- Campus São Miguel do Oeste

Graduada em Psicologia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2020). Mestra em educação, pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC. Integra a Linha de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Cidadania (GEPPeC) e participa dos projetos de pesquisa “Educação, direitos humanos e políticas de gênero” e "Mecanismos institucionais para a defesa dos direitos das mulheres em universidades brasileiras: contribuições para a superação de desigualdades e violências" coordenados pela professora Dra. Neiva Furlin. 

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Published

2022-09-06

How to Cite

Nardi, A. L. T., Spiecker Gasparin, A. M., Aosani, T. R., & Bido, E. . (2022). Educate to death is educating for life. PSI UNISC, 6(2), 199-208. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.16559

Issue

Section

Essays