Interventions in Social Skill Development in Autistic Spectrum Disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.17328

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Social Skills, Evaluation of results of Therapeutic Interventions, Theory of Mind, Applied Behavior Analysis

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD), according to the American Psychiatric Association (APA), is a neurodevelopmental disorder with an early onset and a chronic, non-degenerative course. According to the World Health Organization (WHO), one in 160 children has the disorder. The purpose of this work is a literature review about the effectiveness of interventions in social skills in people with ASD. To carry out the research, the databases PEPSIC, SCIELO, Google Scholar, BVS, BIREME and CAPES were used. In all, 25 national articles were selected, in the period from 2006 a 2020. The keywords used for the search were “autism”, “theory of mind”, “social skills”, “applied behavior analysis” and “ABA”. Repeated articles that did not have the variables sought were excluded. As a result, data on the effectiveness of the interventions described in increasing social skills and variables related to them were found. The main focuses found were for autism and theory of mind, data on conceptualization and definition. For ABA and music therapy interventions, data on research and practice, also showing more consistency in the data.

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Author Biographies

Igor Felipe Maforte Moreno, Centro Universitário Padre Anchieta - UniAnchieta

Possui Graduação em Psicologia pela UniAnchieta.

Maria José Dal Bello, Centro Universitário Padre Anchieta - UniAnchieta

Possui Graduação em Psicologia pela UniAnchieta

Daniel Bartholomeu, Nexo Instituto de Psicologia Aplicada

Possui Graduação em Psicologia pela Universidade São Francisco, Mestrado e Doutorado na área de Avaliação Psicológica na mesma instituição. Leciona no UniAnchieta e tem experiência na orientação de mestrado em Psicologia Educacional. Atua como psicólogo clínico e esportivo com atletas de Jiu Jitsu.

Fernanda Helena Vianna Soares Garcia, Nexo Instituto de Psicologia Aplicada

Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário Salesiano (UNISAL). Tem experiência na Terapia Cognitiva Comportamental e cursa pó-graduação em Análise do Comportamento do Transtorno do Espectro Autista.

Wanessa Tavares, Universidade de Brasília - UnB

Psicóloga, doutoranda e bolsista em Psicologia pela UnB. Possui graduação – Bacharelado e Licenciatura – e mestrado em Gestão Organizacional pela Universidade Federal de Goiás – UFG. Terapeuta cognitivo-comportamental, realiza avaliações e intervenções com crianças, adolescentes, adultos e casais.

Gleiber Couto, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Possui graduação em Psicologia (Bacharelado, Licenciatura e Formação de Psicólogo) pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestrado e Doutorado em Psicologia, área de concentração em Avaliação Psicológica, pela Universidade São Francisco. Atualmente é professor na UFCat, onde orienta no Mestrado Profissional em Gestão Organizacional temas relacionados à gestão dos processos de intervenção psicológica.

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Published

2022-09-06

How to Cite

Maforte Moreno, I. F., Dal Bello, M. J., Bartholomeu, D., Vianna Soares Garcia, F. H., Tavares, W., & Couto, G. (2022). Interventions in Social Skill Development in Autistic Spectrum Disorder. PSI UNISC, 6(2), 90-106. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v6i2.17328

Issue

Section

Articles