Self-injury in adolescence: The perception of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v7i2.18112

Keywords:

Self-injury, Teachers, School

Abstract

Self-inflicted violence is a problem between teenagers around the world and in Brazil. This paper analyzes how elementary and high school teachers identify self-injuries in students and which interventions are made after discovering the cases. It is research of quantitative and qualitative approaches that investigates sociodemographic aspects of twelve brazilian teachers who agreed to participate in the study, through an online questionnaire, with open and closed-ended questions, about their perception and reactions to the occurrences of self-harm among adolescents. Closed-ended questions were analyzed using descriptive statistics (frequency and percentage) and open-ended questions were grouped by theme. The participants were between thirty-two and forty years old, six to fifteen years of teaching and at least two years in the researched school. All declared that they did not feel prepared to deal with cases of self-injury, reporting a lack of training and information material; of these, eight teachers have already taught to a student who practiced self-injury, and this action is often informed by another person and not directly perceived by the teacher. The study points to the need to build dialogue between the Education and Health sectors, for the planning and implementation of actions aimed at health promotion, teacher training and monitoring of students and family members.

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Author Biographies

Wesley Júnior da Silva, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Wesley Júnior da Silva é docente de Nível Superior nos cursos de Psicologia, Administração, Ciências Contábeis, Direito, Enfermagem, Estética e Cosmética, Nutrição, Odontologia, Pedagogia e Tecnólogo em Radiologia. Atua como Coordenador do NAP - Núcleo de Apoio Psicopedagógico da Faculdade Santa Rita de Cássia-UNIFASC; Ex-Coordenador do Curso de Psicologia da Faculdade Santa Rita de Cássia-UNIFASC; Psicólogo Clínico; Psicólogo Educacional e Palestrante; possui graduação em Psicologia pelo Instituto Luterano de Ensino Superior de Itumbiara-GO/ULBRA (2011), MBA em Gestão de Pessoas pela Faculdade Pitágoras de Uberlândia-MG (2013), Mestrando em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia-UFU.

Renata Fabiana Pegoraro, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Renata Fabiana Pegoraro é docente do Instituto de Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia. Atua como professora permanente do Mestrado em Psicologia do IP-UFU. Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo - Campus Ribeirão Preto (1996), especialização em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Carlos, mestrado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (2002) e doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (2007). Concursada junto à UFU desde 2014, desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão na área da saúde/saúde mental. Desenvolve pesquisas na área de Psicologia e Políticas Públicas de saúde/saúde mental.

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Published

2023-07-26

How to Cite

da Silva, W. J., & Pegoraro, R. F. . (2023). Self-injury in adolescence: The perception of teachers. PSI UNISC, 7(2), 103-118. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v7i2.18112

Issue

Section

Articles