Perception of Social Support by clients of a School Service of Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v7i2.18331

Keywords:

Social support, Service school, Psychology

Abstract

Social support is related to the assistance a person receives from their social network, including family, friends, co-workers or community members. It may involve practical or informative support, such as advice, encouragement, guidance, companionship or even financial help, resulting in benefits for mental and physical health, helping to manage stress, overcoming blockages and providing feelings that can be considered positive. This study aims to evaluate the level of perception of social support and identify the profile of individuals who seek psychological care at a Clinical School of Psychology in the interior of Maranhão. The research is cross-sectional, descriptive and exploratory. A semi-structured interview was applied on sociodemographic data and questions related to demand. The EPSUS-A (Perceived Social Support Scale - adult version) was also used to assess the participants' perceived level of social support. Note that most participants have a low perception of social support in all four dimensions of the EPSUS-A. It was also possible to verify that variables such as age (RP: 5.61; 95%CI: 1.01-31.2), profession (PR: 8.49; 95%CI: 2.72 – 26.5), and religion (PR:2.95; 95%CI:1.06-8.21) were statistically associated with the perceived level of social support. From the research, it was possible to understand the perception of the social support network of individuals with demands for psychic suffering and to envision intervention possibilities that favor the strengthening and individual perception of this network, favoring the approximation between the subject in suffering and the care made available to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Araújo Sousa, Universidade CEUMA

Graduanda em Psicologia pela Universidade Ceuma campus Imperatriz-MA (2018 - 2023). Presidente da Liga Acadêmica Psicoeducação e Promoção à Saúde Mental - CEUMA. Voluntária em Iniciação Científica - PIBIC. Bolsista de Iniciação em Desenvolvimento Tecnológico e Inovação - PIBITI.

Rodrigo Santos Silva, Universidade CEUMA

Graduando em Psicologia pela Universidade Ceuma campus Imperatriz – MA (2018 - 2023). Bolsista de Iniciação em Desenvolvimento Tecnológico e Inovação - PIBITI.

Karoline Giele Martins de Aguiar, Universidade CEUMA

Graduação em Psicologia pela Universidade do Oeste Paulista (2008), Doutoranda e Mestre em Psicologia Clínica - Unisinos (2019) - Especialista em Saúde Mental e Atenção Psicossocial - Faculdade Estácio de Sá (2012), Especialista em Psicologia do Trânsito - Unyleya (2020) e Especialista em Avaliação Psicológica - CFP (2019). Atualmente é psicóloga do Centro de Atenção Psicossocial Álcool e outras Drogas - CAPS AD III e Professora dos cursos de Psicologia e Biomedicina - Universidade CEUMA.

Nátaly Karolaine Silva dos Reis, Universidade Ceuma

Graduação de Psicologia em andamento na Universidade Ceuma, UNICEUMA, Brasil.

References

Amendola, F., Oliveira, M. A. D. C., & Alvarenga, M. R. M. (2011). Influência do apoio social na qualidade de vida do cuidador familiar de pessoas com dependência. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 45, 884-889. Recuperado de https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/bde-22930

Beneton, E. R., Schmitt, M., & Andretta, I. (2021). Sintomas de depressão, ansiedade e estresse e uso de drogas em universitários da área da saúde. Revista da SPAGESP, 22(1), 145-159. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7816244

Branco, P. C. C. (2019). Do acolhimento da queixa à compreensão da demanda na terapia centrada no cliente. Revista Brasileira de Psicoterapia, 21(3), 13-24. Recuperado de https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1222996

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2022). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep. Recuperado de https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2021.pdf

Cardoso, H. F., & Baptista, M. N. (2016). Manual - Escala de Percepção De Suporte Social (Versão Adulta) - EPSUS-A. 1 ed: Hogrefe.

Eker, D., Arkar, H., & Yaldız, H. (2001). Factorial structure, validity, and reliability of revised form of the multidimensional scale of perceived social support. Turkish Journal of Psychiatry, 12(1), 17-25. Recuperado de https://avesis.deu.edu.tr/yayin/834bed08-b232-4a11-a171-e9e8c002473e/factorial-structure-validity-and-reliability-of-the-multidimensional-scale-of-perceived-social-support

Eskisu, M. (2009). Investigation of the relationship between the bullying grade, family functions and perceived social support among high school students (Doctoral dissertation, Master’s Thesis, University of Istanbul University, Istanbul, Turkey. Recuperado de https://tez.yok.gov.tr

Figueredo, J. G. C., Marques, L. F. N., & Bacelar, T. D. (2022). Caracterização dos usuários e serviços prestados em uma clínica-escola de Psicologia no contexto da Saúde Pública. Revista Interdisciplinar Ciências Médicas, 6(1), 12-18. Recuperado de http://20.197.188.232/index.php/RICM/article/view/138

Herzberg, E., & Chammas, D. (2009). Triagem estendida: serviço oferecido por uma clínica-escola de Psicologia. Paidéia (Ribeirão Preto), 19, 107-114. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/7f28/46044c486aaa8c6aa959af0f904ad78829af.pdf

Labrague, L. J., De Los Santos, J. A. A., & Falguera, C. C. (2021). Social and emotional loneliness among college students during the COVID-19 pandemic: The predictive role of coping behaviors, social support, and personal resilience. Perspectives in psychiatric care, 57(4), 1578–1584. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-93878/v2

Leão, A. M., Gomes, I. P., Ferreira, M. J. M., & Cavalcanti, L. P. D. G. (2018). Prevalência e fatores associados à depressão e ansiedade entre estudantes universitários da área da saúde de um grande centro urbano do Nordeste do Brasil. Revista brasileira de educação médica, 42(4), 55-65. Recuperado de http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-52712018000400055&script=sci_abstract

Macêdo, S., & Farinha, M. G. (2022). Serviços Escola de Psicologia no Brasil: desafios e possibilidades às práticas clínicas em tempos de pandemia. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 56(1), 1-14. https://doi.org/10.30849/ripijp.v56i1.1549

Machado, J. C. & Ferrão, I. (2021). A religião como elemento de integração e apoio social (Trabalho de conclusão de curso). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/handle/1/23644

Mann, F., Bone, J. K., Lloyd-Evans, B., Frerichs, J., Pinfold, V., Ma, R., .... Johnson, S. (2017). A life less lonely: the state of the art in interventions to reduce loneliness in people with mental health problems. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 52(6), 627–638. https://doi.org/10.1007/s00127-017-1392-y

Matias, R. D. C., & Martinelli, S. D. C. (2017). Um estudo correlacional entre apoio social e autoconceito de estudantes universitários. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 22, 15-33. Recuperado de https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/2964

Mayer, F. B. (2017). A prevalência de sintomas de depressão e ansiedade entre os estudantes de medicina: um estudo multicêntrico no Brasil (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.5.2017.tde-13112017-154429

Musse, F. C. C., Castro, L. S., Mestre, T. F., Pelloso, S. M., Poyares, D., Musse, J. L. L., & Carvalho, M. D. B. (2022). Violência mental: ansiedade e depressão durante a pandemia de COVID-19 no Brasil. Saúde e Pesquisa, 15(1), 1-17. https://doi.org/10.17765/2176-9206.2022v15n1.e9684

Papalia, D. E., & Feldman, R. D. (2013). Desenvolvimento psicossocial no início da vida adulta e no adulto jovem. In D. E. Papalia & R. D. Feldman (Eds.), Desenvolvimento Humano (12ª ed., pp. 482-507). Porto Alegre: AMGH.

Peres, R. S., Santos, M. A. D., & Coelho, H. M. B. (2003). Atendimento psicológico a estudantes universitários: considerações acerca de uma experiência em clínica-escola. Estudos de Psicologia (Campinas), 20, 47-57. Recuperado de https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estudos/article/view/6682

Rodriguez, M. S. & Cohen, S. (1998). Social support.Encyclopedia of Mental Health, 3, 535-544.

Roohafza, H. R., Afshar, H., Keshteli, A. H., Mohammadi, N., Feizi, A., Taslimi, M., & Adibi, P. (2014). What's the role of perceived social support and coping styles in depression and anxiety?. Journal of research in medical sciences: the official journal of Isfahan University of Medical Sciences, 19(10), 944–949. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4274570/

Sei, M. B., & Colavin, J. R. P. (2016). Desistência e abandono da psicoterapia em um serviço-escola de Psicologia. Revista brasileira de psicoterapia, 18(2), 37-49. Recuperado de http://rbp.celg.org.br/detalhe_artigo.asp?id=200

Silva, A. M. S., & Ximenes, V. M. (2022). Discussões sobre saúde mental e suporte social entre estudantes universitários: discussões sobre saúde mental e suporte social. Revista Ciências Humanas, 15(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2022.v15.n1.a850

Souza, A. A., Suassuna, M. A. F. M., Gadelha, M. J. N., Lima, M. R., Viana, D. N. M., & Procópio, J. V. V. (2019). Caracterização das demandas do serviço-escola de psicologia de uma clínica-escola integrada no alto sertão paraibano. Temas em Saúde. Recuperado de https://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2019/03/fippsi07.pdf

Vagostello, L., Albuquerque, D. S. M., Queiroz, F. T., Lopes, G. P., & Silva, L. V. (2017). Caracterização das demandas de psicodiagnóstico infantil em uma clínica-escola de São Paulo. Psicologia Revista, 26(1), 41-58. https://doi.org/10.23925/2594-3871.2017v26i1p.41-58

World Health Organization (WHO). (‎2022)‎. Mental health and COVID-19: early evidence of the pandemic’s impact: scientific brief, 2 March 2022. World Health Organization. Recuperado de https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/352189/WHO-2019-nCoV-Sci-Brief-Mental-health-2022.1-eng.pdf

Published

2023-07-26

How to Cite

Araújo Sousa, L., Santos Silva, R., Giele Martins de Aguiar, K. ., & Silva dos Reis, N. K. (2023). Perception of Social Support by clients of a School Service of Psychology. PSI UNISC, 7(2), 20-35. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v7i2.18331

Issue

Section

Articles