Supervised internship in psychological assessment: experience report in a public institution
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i1.18387Keywords:
Psychological assessment, School-clinics, PsychologyAbstract
The objective of the presente study was to report the experience of a Supervised Internship in Psychological Assessment at a Public University of Paraná. The sessions were treated by the perceptions of internship participants and discussed under the scientific literature. Sixteen cases were treated over a period of ten months in 2022. They consisted of 7 cases of professional advice, 3 of learning issues, 1 of suspected Intellectual disability, 3 of suspected Autism, 1 of suspected acute psychotic disorders and transient response, 1 suspected of high abilities /Giftedness. Based on that school work, it was possible to improve the theoretical and technical knowledge of the interns, as well as to contribute socially to the community which has supported the referred service, considering the gratuity of the work performed in comparison to the high cost charged for this service in the private clinics. The contact with the practice in Psychological Assessment helped the interns to develop an ethical clinical perspective, making use of resources recognized by psychological science. Finally, we can highlight the importance of an ethical exercise, up-to-date and committed to the integrality of the human being in professional practice.
Downloads
References
Alves, I. C. B., & Tardivo, R. C. (2009). Casa, Árvore, Pessoa - Técnica projetiva de desenho [HTP] (2ª ed.). Vetor Editora.
American Psychiatric Association (APA). (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Artmed.
Bessie B. B., Lucille H. B., & Irving L. (2018). Escala de Maturidade Mental Colúmbia 3 (CMMS – 3) (1ª ed.). Editora Pearson Clinical Brasil.
Castro-Souza, R. M. (2011). Adaptação brasileira do M-CHAT (modified checklist for autism in toddlers) (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil. Recuperado de https://repositorio.unb.br/handle/10482/10210
Conselho Federal de Psicologia - CFP (2018). Resolução n.º 09/2018. CFP: Conselho Federal de Psicologia. Recuperado de https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-n-9-de-25-de-abril-de-2018-12526419.
Conselho Federal de Psicologia - CFP (2019). Resolução n.º 06/2019: Orientações Sobre Elaboração De Documentos Escritos Produzidos Pela(O) Psicóloga(O) No Exercício Profissional. CFP: Conselho Federal de Psicologia. Recuperado de https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2019/09/Resolu%C3%A7%C3%A3o-CFP-n-06-2019-comentada.pdf.
Conselho Federal de Psicologia - CFP (2022). Cartilha de Avaliação Psicológica 2022. CFP: Conselho Federal de Psicologia. Recuperado de https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2022/08/cartilha_avaliacao_psicologica1.pdf.
Conselho Nacional De Educação (2004). Resolução Nº 8/2004. Diário Oficial da União. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces08_04.pdf.
Hutz, C. S., Bandeira, D. R., Trentini, C. M., & Krug, J. S. (2016). Psicodiagnóstico. Artmed.
Lei nº 4.119, de 27 de agosto de 1962. Dispõe sobre os cursos de formação em psicologia e regulamenta a profissão de psicólogo. Diário Oficial da União. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4119-27-agosto-1962-353841-publicacaooriginal-1-pl.html
Leme, I. F. A. S, Rabelo, I. S. A. & Alves, G. A. S. (2013). Inventário Fatorial de Personalidade II (IFP II). Casapsi Livraria e Editora.
Marcon, G. T. G., Sardagna, H. V., & Schussler, D. (2016). O questionário SNAP-IV como auxiliar psicopedagógico no diagnóstico PRELIMINAR do Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH). Construção psicopedagógica, 24(25), 99-118. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542016000100008
Marturano, E. M., Silvares, E. F. M., & Oliveira, M. S. (2014). Serviços-escola de psicologia: seu lugar no circuito de permuta do conhecimento. Temas em Psicologia, 22(2), 457-470. https://dx.doi.org/10.9788/TP2014.2-15
Moreno, R. A., Carneiro, M. C. (2016). Escala de depressão de Hamilton (HAM-D). In C. Gorenstein, Y. P. Wang, & I. Hungerbuhler (Orgs). Instrumento de avaliação em saúde mental (pp. 223-239). Artmed.
Oliveira, K. L., Monteiro, A. L., Faiad, C., Muniz, M., & Schelini, P. W. (2020). Por que os professores diferenciam avaliação psicológica e testagem psicológica? In K. L. Oliveira, P. W. Schelini, & S. M. Barroso (Orgs.), Avaliação Psicológica: guia para a prática profissional (pp. 11-20). Vozes.
Ortolan, M. L. M., & Sei, M. B. (2016). Plantão psicológico no serviço-escola de Psicologia da Universidade Estadual de Londrina. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 7(1), 29-35. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2016v7i1.3079
Pereira, A. M. (2007). Autismo infantil: tradução e validação da CARS (Childhood Autism Rating Scale) para uso no Brasil (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Rio Grande do Sul. Faculdade de Medicina. Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas: Pediatria. Porto Alegre, RS, Brasil.
Peres, A. J. S. (2021). Competências em Avaliação Psicológica. In K. L. Oliveira, M. Muniz, T. H. Lima, D. S. Zanini, & A. A. A. Santos (Orgs), Formação e estratégias de ensino em Avaliação Psicológica (pp. 52-72). Vozes.
Sei, M. B., Skitnevsky, B., Trevisan, F. M., & Tsujiguchi, I. (2019). Caracterização da clientela infantil e adolescente de um serviço-escola de Psicologia paranaense. Revista de Psicologia da UNESP, 18(2), 19-36.
Silva, E. C., & Ivashita, S. B. (2022). Tempo escolar e as alterações impostas pela Covid-19. In A. R. J. Santos, A. L. Araújo, & L. G. Tiroli (Orgs.), Ensino, currículo e Formação Docente: Vínculos, conexões e questões da atualidade (1ª ed., pp. 117-130). Madre Pérola.
Soligo, A. F., Oliveira, I. T., Muniz, M., & Zanini, D. S. (2020). Formação em Psicologia: Estágios e Avaliação Psicológica. Psicologia: Ciência e Profissão, 40, 1-18. https://doi.org/10.1590/1982-3703003243432
Wechsler, D. (2004). WAIS-III: Escala de Inteligência Wechsler para Adultos: Manual. Casa do Psicólogo.
Wechsler, S. M., Hutz, C. S., & Primi, R. (2019). O desenvolvimento da avaliação psicológica no Brasil: Avanços históricos e desafios. Avaliação Psicológica, 18(2), 121-128. https://dx.doi.org/10.15689/ap.2019.1802.15466.02
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.