Analysis and community experience: dialogues between amerindian arts and tembiapó guarani
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v8i2.19092Keywords:
Art, Amerindian, Community psychology, Education, GuaraniAbstract
We seek to share an analysis and experience in a Guarani community, building meanings from extension and research activities in community psychology and education, linked to the Peabiru Research Group: Amerindian Education and Interculturality, within the Language, Intercultural Experience and Education Research Line from the University of Santa Cruz do Sul. From this context, we make connections with American geocultures, which may come to interconnect ways of being in Amerindian Art. The community, from which it takes place, is territory of the Mbya Guarani ethnic group, in Tekoá Yvy Poty (Flor da Terra), in Barra do Ribeiro, in Rio Grande do Sul. Through dialogues, observations, conversations, reports and coexistence with these people, in an approach of community insertion referenced in participatory research of an ethnographic-collaborative nature, it was possible to perceive some aspects that guide artistic practice - while tembiapó - in Guarani education. So, we ask: what is tembiapó for the Guarani? What is the pedagogical meaning of artistic making as ways of being, living and coexisting in a sensitive-spiritual experience with the sociocultural, ecological, cosmological and collaborative? Articulations were made between meanings constructed by the indigenous people of this village and Rodolfo Kusch's theoretical framework on Gran Arte and the aesthetic act in América Profunda to think about possibilities of psychological practices of analysis and community experience in Aldeia Guarani. The results of the collaborative actions were described, including in the writing of this article, which involves the authorship of the intellectual Gerônimo Franco - Verá Tupã, the researchers and extensionists.
Downloads
References
Amaral, M. N. de C.P. (1993). Dilthey: um conceito de vida e uma pedagogia. São Paulo: Perspectiva.
Baró, M. (2011). Psicologia social para a américa latina: o resgate da psicologia da libertação. México: Universidad Autônoma de México. 2ª.ed.
Bruce, A; Kopenawa, D. (2023). O espírito da floresta. Tradução: Rosa Freire d´Aguiar. 1a.ed. São Paulo: Companhia das Letras.
Esbell. J. (2015). Jaider Esbell. Curitiba: Tembeta.
Fonseca, C. (1999). Quando cada caso NÃO é um caso: pesquisa etnográfica e educação. Revista Brasileira de Educação, 10 (1-21).
leiFranco, G. M. (2023). Arandu mirim: pequenas sabedorias. In: Franco, G.M; Ramos, A.R. -Passo Fundo, RS: Physalis.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa/Antônio Carlos Gil. - 4. ed. - São Paulo: Atlas.
Góis, C. W. de L. (2008). Saúde comunitária: pensar e fazer. São Paulo: Aderaldo & Rothschild. 260p.
Góis, C. W. L. (2005). Psicologia comunitária – atividade e consciência. Fortaleza: Publicações Instituto Paulo Freire de Estudos Psicossociais.
Kusch, R. (2000). América profunda. In R. Kusch. Obras completas. Tomo II. Córdoba: Editorial Fundación Ross.
Kusch, R. (2012). El pensamiento indígena y popular en América. Buenos Aires: Hachette.
Kusch, R. ([1959] 2012a). Planteo de un arte americano. Rosário: Fundación Ross.
Melià, B. (1991). El guarani: experiência religiosa. Asunción: CEADUC – Centro de Estudios Antropológicos.
Menezes, A. L. T., & Pinho, A. M. M. (2014). A arte e a vivência na Psicologia comunitária e na Educação Popular. Curitiba: ed. CRV.
Menezes, A. L. T., & Pinho, A. M. M. (2016) Educação Guarani: vivência e espiritualidade uma contribuição para uma formação humana, cidadã e planetária. Fortaleza: Anais da Conferência Internacional Saberes para uma Cidadania Planetária, Fortaleza. Recuperado de: https://www.uece.br/eventos/spcp/anais/trabalhos_completos/247-1746-29032016- Manter103416.pdf. Acesso: 20 ago. 2024.
Menezes, A. L. T. de., & Roberto, L. G. (2020). A saúde na perspectiva dos Guarani e a inserção inter(geo)cultural da psicologia comunitária. In: Sarriera, J. C [et all].1a. ed. Curitiba: Appris.
Menezes, A. L. T. de, & Boechat, W. (2020). Xamanismo, rituais guarani e clínica junguiana. In: Oliveira (org.) Morte e renascimento da ancestralidade indígena na alma brasileira. Petrópolis, RJ: Vozes.
Menezes, A. L. T. de. (2021). Tekoa como espaço espiritual e político guarani: reciprocidade entre espíritos, humanos e animais. In: Oliveira. H. [et. al]. O insaciável espírito da época: ensaios de psicologia analítica e política.
Menezes, A. L T. de, & Souza, F. R. S. (2021). A experiência da nomeação das crianças Guarani como educação espiritual. Nodos y nudos 7(51). https://doi. org/10.17227/nyn.vol7.num51-13813
Pereira, T. (2001). Uma geografia do modernismo. Arte popular, arte primitiva e a fragmentação da arte moderna. Recuperado em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/11908. Acesso: 18 nov. 2023.
Pinho, A. M. M., Castro, G. S., Ximenes, V. M., Moreira, C. P., & Barreto, G. P. (2009, julho/dezembro). Psicologia Comunitária e Biodança: contribuições da categoria vivência. Aletheia (ULBRA), 30, 27-38.
Pinho, A. M. M. (2023). Diário de campo. Notas sobre a arte Guarani em visitas e atividades de extensão com o grupo de pesquisa PEABIRU da disciplina de psicologia comunitária no território da etnia Mbya Guarani, na Tekoá Yvy Poty (Flor da Terra), em Barra do Ribeiro, Rio Grande do Sul. Manuscrito.
Rebouças J., F. G., & Ximenes V. M. (2010) Psicologia comunitária e psicologia histórico-cultural: análise e vivência da atividade comunitária pelo método dialógico-vivencial. Pesquisas e Práticas Psicossociais 5(2), São João del-Rei.
Santos, B. de S. (2019). O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Sarriera, J.C., Rocha, K. B, Inzunza, J. A., & Silva, R. B. (2020). Bem estar e saúde comunitária. Teoria, metodologia e práticas transformadoras. 1 Curitiba: Appris.
Wendland, C. J. (2022) Poética intercultural na educação: modos de estar-sendo e fazendo ser entre indígenas e não-indígenas. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul.
Wendland, C. J. (2024). Diário de campo. Notas sobre os modos de fazer indígenas. Tekoá Yvy Poty – Barra do Ribeiro. Manuscrito.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.