In search of the state of knowledge in Education and Psychoanalysis

Authors

  • Mariana Yuki Kamada Escola Estadual Prof. Dr. Camilo Marques Paula (São Paulo)
  • Lilian Cristine Ribeiro Nascimento Universidade Pública de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.17058/psiunisc.v1i1.9607

Keywords:

State of knowledge. Education and psychoanalysis. Dissertations and thesis

Abstract

The dialog between education and psychoanalysis has been fueling many studies. This article craves to be a “state of knowledge” built from the search of the words education and psychoanalysis in dissertations and thesis in the Capes database, which is restricted to the years of 2011 and 2012, but with national reach; and in the databases of the three state universities of São Paulo: USP, Unicamp and Unesp, up to the year of 2015. A total of 163 abstracts were analyzed and classified regarding their concentration area, subject and cited authors. The results demonstrated that the public universities dominate the studies in the researched fields, and that the largest concentrations of researches are in the Southeast region of Brazil. Freud and Lacan are the most cited authors, followed by Winnicott. The researchers favor the teaching and learning subjects, with family being the least researched theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Yuki Kamada, Escola Estadual Prof. Dr. Camilo Marques Paula (São Paulo)

Coordenadora Pedagógica da E.E. Prof. Dr. Camilo Marques Paula. Graduada em História pela UNICAMP e em Psicologia pela Unesp-Bauru. Mestra em educação pela UNICAMP

Lilian Cristine Ribeiro Nascimento, Universidade Pública de Campinas

Professora Doutora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Graduada em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Mestra e doutora em educação pela UNICAMP.

References

Balbachevsky, E. (2005). A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem sucedida. In: C.Brock, & S. Schwartzman (Orgs). Os desafios da educação no Brasil (pp. 285-314). Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Derrida, J. (2001). Mal de Arquivo – Uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Ferreira, N. S. de A (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade (79), 257-272.

Freud, S. (2006[1925]). Prefácio à Juventude Desorientada de Aichhorn [1925]. Edição Standard.

Brasil. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 (1990). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado em 27 de março de 2017, de www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm

Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud –Vol.XIX. Rio de Janeiro: Imago.

Gay, P. (1989). Freud para historiadores. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Giudice, V. (1972). O arquivo Necrológio. Rio de Janeiro: O Cruzeiro.

Kupfer, M. C. M. (2000). Freud e a Educação – O mestre do impossível. São Paulo: Ed. Scipione.

Kupfer, M. C. M, Costa, B. H. da, Césaris, D. M. de, Cardoso, F. F, Ornellas, M. de L, Bastos, M. B, Crochik N, & Palhares, O. (2010) Produção brasileira no campo das articulações entre psicanálise e educação a partir de 1980. Estilos da clínica, v15(2), 284-305.

Orlandi, E. P. (2001). Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Ed. Pontes.

Patto, M. H. de S. (1992). A família pobre e a escola pública: anotações sobre um desencontro. Psicol. USP, v.3 n.1-2 São Paulo.

Romanowski, J. & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educ. nº19, v.6, 37-50.

Roudinesco, E. (2006). A Análise e o Arquivo. Rio de Janeiro: Zahar.

Teixeira, L.H das N. (2011). Contribuições da criatividade para a dificuldade de ensinar: uma revisão da literatura à luz da psicanálise. Dissertação de mestrado, programa de pós-graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara.

Vilela, F. C. B.; Archangelo, A (2013). Fundamentos da escola significativa. São Paulo: Edições Loyola.

Mestrados e doutorados que ilustraram o artigo:

Cortizo, T. L. (2011). O (des)encanto do professor: angústia manifesta na contemporaneidade. Dissertação de Mestrado, Programa de Pesquisa e Pós-Graduação – Mestrado em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA.

Costa, A. M. M. (2011). Laço da laje: jovens produtores de cultura, Dissertação de Mestrado, Programa de Pós Graduação em Educação, cultura e comunicação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.

Costa, W. S. (2012). A relação professor-aluno e seus impasses. Mestrado Profissional, Programa de Pós-Graduação em Psicanálise, Saúde e Sociedade, Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, RJ.

Furtado, L. A. R. (2011). Sua majestade o autista: fascínio, intolerância e exclusão no mundo contemporâneo. Tese de doutorado, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE.

Leite, M. F. (2011). De que serve a Psicanálise à educação escolar, Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Psicanálise, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR.

Merletti, C. K. I. (2012). Escuta grupal de pais de crianças com problemas de desenvolvimento: uma proposta metodológica baseada na psicanálise, Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.

Moraes, S. P. (2012). Sexualidade e gênero de adolescentes em conflito com a lei, Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e Adolescência, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, SP.

Pereira, J. L. A. (2012). Psicanálise e Educação à distância. Mestrado Profissional, Programa de Pós-Graduação em Psicanálise, Saúde e Sociedade, Universidade Veiga de Almeida, Rio de Janeiro, RJ.

Pinheiro, G. da S. (2011) Psicanálise e Educação: da sustentação do enigma à construção do saber, Dissertação de Mestrado, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG.

Ramos, F. do V. C. (2012). Alunos com transtornos globais de desenvolvimento: da categoria psiquiátrica à particularidade de cada caso no processo de inclusão escolar, Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG.

Silveira, F. T. (2012). Função paterna e seus desdobramentos junto à educação, Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS.

Zacché, K. S.(2012). Orientadores sociais voluntários no programa liberdade assistida: paradoxos da experiência de Belo Horizonte. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG.

Published

2017-07-02

How to Cite

Kamada, M. Y., & Nascimento, L. C. R. (2017). In search of the state of knowledge in Education and Psychoanalysis. PSI UNISC, 1(1), 113-128. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v1i1.9607

Issue

Section

Articles