Lato Sensu Postgraduation: how to align regional demands and the vocation of higher education institutions?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/redes.v28i1.16711

Keywords:

Higher Education, Regional Development, Lato sensu graduate degree

Abstract

A Higher Education Institution (HEI) must develop its activities and direct actions to comply with the current educational legislation, the guidelines established in its Institutional Development Plan and its functions, to meet the expectations and demands of the region in which it is inserted, aiming at regional development. The structuring of information on regional demands is necessary for the Higher Education Institution to elaborate and consolidate its Institutional Development Plan and, consequently, its Pedagogical Course Projects. In this context, the objective of this article is to present a model of systematization of information that relates the regional demands to the knowledge objects of HEIs, to guide the creation and updating of lato sensu postgraduate courses. It is understood that this information relates to the internal and external environment of the HEI, having for example the educational and professional legislation, infrastructure and strategic plan of HEI, social, political, cultural, and geographic contexts, and expectations of local organizations. As a main result, the model enables HEIs to delineate their knowledge object portfolios associated to the lato sensu graduate courses, facilitating the management of the information for the construction of the Pedagogical Project of these courses, considering the regional demand and the knowledge objects to be attended to.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacir Favretto, Universidade do Contestado UnC Universidade do Oeste de Santa Catarina Unoesc

Mestre em Administração (FURB), Doutor em Engenharia da Produção (UFRGS), Pós-Doutor em Contabilidade e Atuária (FEA/USP)

Marcia Elisa Soares Echeveste, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorado em Engenharia da Produção - UFRGS

Claudia Medianeira Cruz Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorado em Engenharia da Produção (UFRGS)

Argos Gumbowsky, Universidade do Contestado - UnC

Professor do Mestrado em Desenvolvimento Regional - UnC Doutor em Educação (UFRGS)

Bernardo Sfredo Miorando, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutor em Educação (UFRGS)

References

ACAFE. Boletim Informativo ACAFE: 2012. Florianópolis, SC: 2013. Disponível em: http://www.acafe.org.br/. Acesso em: 25/10/2013

BERNHEIM, C. T.; CHAUÍ, M. S. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019. Brasília: INEP, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 1, de 06 de abril de 2018. Estabelece diretrizes e normas para a oferta dos cursos de pós-graduação lato sensu denominados cursos de especialização, no âmbito do Sistema Federal de Educação Superior, conforme prevê o Art. 39, § 3º, da Lei nº 9.394/1996, e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 18 abr. 2021.

BRASIL. Decreto Federal n° 9.235 de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 18 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. CES. Resolução nº 2 de 12 de fevereiro de 2014. Institui o cadastro nacional de oferta de cursos de pós-graduação lato sensu (especialização) das instituições credenciadas no Sistema Federal de Ensino. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em: 03 mar. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Superior Censo, 2001 – 2012. Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 03 mar. 2014.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Relação das ocupações brasileiras, 2013. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/‎. Acesso em: 13 ago. 2013.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Relação das Informações Sociais, 2009 à 2012. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://bi.mte.gov.br/bgcaged/. Acesso em: 13 ago. 2013

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior: 2010 – resumo técnico. – Brasília: INEP, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior: 2011 – resumo técnico. – Brasília: INEP, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 13 ago. 2013.

CANTERLE, N. M. G.; FAVARETTO, F. Proposta de um modelo referencial de gestão de indicadores de qualidade na instituição universitária. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 16, n. 60, p. 393–412, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362008000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 16/04/2014.

CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2011-2020. Vol. I. Brasília, 2010a.

CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2011-2020 – Documentos Setoriais. Vol. I. Brasília, 2010b.

FAVRETTO, J. Modelo de sistematização das informações para cursos de pós-graduação lato sensu visando a demanda regional. 2014. Tese (Doutorado em Engenharia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

FERREIRA, Naura S. Carapeto. Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

FIESC. Programa de Desenvolvimento Industrial Catarinense. Setores Portadores de Futuro para a Indústria Catarinense 2022: Estudo de Tendências – Mesorregião Grande Florianópolis. 2013a. Disponível em: http://www4.fiescnet.com.br/images/home-pedic/mesorregiao_grande_fpolis.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

FIESC. Programa de Desenvolvimento Industrial Catarinense. Setores Portadores de Futuro para a Indústria Catarinense 2022: Estudo de Tendências – Mesorregião Norte. 2013b. Disponível em: http://www4.fiescnet.com.br/images/home-pedic/mesorregiao_norte.pdf. Acesso em 13/08/2013. Acesso em: 13 ago. 2023.

FIESC. Programa de Desenvolvimento Industrial Catarinense. Setores Portadores de Futuro para a Indústria Catarinense 2022: Estudo de Tendências – Mesorregião Oeste. 2013c. Disponível em: http://www4.fiescnet.com.br/images/home-pedic/mesorregiao_oeste.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

FIESC. Programa de Desenvolvimento Industrial Catarinense. Setores Portadores de Futuro para a Indústria Catarinense 2022: Estudo de Tendências – Mesorregião Serrana. 2013d. Disponível em: http://www4.fiescnet.com.br/images/home-pedic/mesorregiao_serrana.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

FIESC. Programa de Desenvolvimento Industrial Catarinense. Setores Portadores de Futuro para a Indústria Catarinense 2022: Estudo de Tendências – Mesorregião Sul. 2013e. Disponível em: http://www4.fiescnet.com.br/images/home-pedic/mesorregiao_sul.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

FIESC. Programa de Desenvolvimento Industrial Catarinense. Setores Portadores de Futuro para a Indústria Catarinense 2022: Estudo de Tendências – Mesorregião Vale do Itajaí. 2013f. Disponível em: http://www4.fiescnet.com.br/images/home-pedic/mesorregiao_vale_itajai.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.

FIESC. Tabela de convergência da Classificação Nacional de Atividades Econômicas (CNAE) para setores portadores de futuro. Documentos internos. 2013g.

MEDEIROS, Carlos Augusto de. Política de pós-graduação lato sensu no Brasil: configuração no período de 1964 a 1985. 2010. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: www.teses.usp.br. Acesso em: 27 mar. 2013.

NEVES, Clarissa E. B. Desafios da educação superior: acesso, expansão e equidade na educação superior: novos desafios para a política educacional brasileira. Revista Sociologias, Porto Alegre, v. 9, n. 17, p.14-21. jan./jun. 2007.

OLIVEIRA, Fátima Bayma de. Origem e evolução dos cursos de pós-graduação lato sensu no Brasil. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 29, n. 1, p. 19-33. Jan./mar. 1995a.

QUEIROZ, Fernanda Cristina Barbosa Pereira et al. Transformações no ensino superior brasileiro: análise das Instituições Privadas de Ensino Superior no compasso com as políticas de Estado. Ensaio: avaliação de políticas públicas educacionais, Rio de Janeiro, v. 21, n.79, p.349-370, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362013000200009. Acesso em: 21 abr. 2021.

RODRIGUES, Cláudia M. C. Proposta de Avaliação Integrada ao Planejamento Anual: um modelo para as UCG´s. 2003. 341 f. Teses (Doutorado em Engenharia da Produção) – Curso de Engenharia da Produção. Porto Alegre, 2003. Disponível em http://www.lume.ufrgs.br/. Acesso em 20 abr.2012.

SAMPAIO, H. O setor privado de ensino superior no Brasil: continuidades e transformações. Revista Ensino Superior. São Paulo: Unicamp, 2011. Disponível em: <http://www.gr.unicamp.br/ceav/revistaensinosuperior/edicoes/ed04_outubro2011/05_ARTIGO_PRINCIPAL.pdf>. Acesso em: 19/2/2014.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, J. E. O.; MELO, P. A. DE; RAMOS, A. M.; AMANTE, C. J.; SILVA, F. M. DA. Contribuições do PDI e do planejamento estratégico na gestão de universidades federais. Revista Gestão Universitária na América Latina, v. 6, n. 3, p. 269–287, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/30647. Acesso em: 13/04/2014.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-07-18

How to Cite

Favretto, J., Echeveste, M. E. S., Rodrigues, C. M. C., Gumbowsky, A., & Miorando, B. S. (2023). Lato Sensu Postgraduation: how to align regional demands and the vocation of higher education institutions?. Redes , 28(1). https://doi.org/10.17058/redes.v28i1.16711

Issue

Section

Articles