Participatory Methodologies and Agroecology: networks, processes and strategies towards a food pedagogy

Authors

  • Beatriz Stamato
  • Rodrigo Machado Moreira Universidade Estadual da Paraíba Instituto Giramundo Mutuando

DOI:

https://doi.org/10.17058/redes.v22i2.9347

Keywords:

Participatory Methodologies. Agroecology. Networks. Social práxis. Participatory Action Research.

Abstract

This article, based on a theoretical and methodological approach, starts from the criticism made by the New Philosophy of Science and its influence on the Liberating Education in Brazil and Latin America, highlighting the growing relationship of popular participation and Agroecology. Going deep on the participation process and its strategies, the article goes beyond the “participatory tools” approach and the generality of participatory methodologies. From the convergence between critical science, liberating education, participatory action research and the agroecological paradigm, the text advances in the analysis of the relation of the dialogical process of the process of agroecological knowledge construction and academic action together with social networks, specifically agroecological networks. As part of the larger pedagogical strategy of participatory methodologies, it seeks the dialectic perspective of education, research and extension implicit in the approaches of Agroecology, Popular Participation and social praxis. The article also elaborates about the processes of group facilitation, which is an essential function to the participation exercise and the construction of a new professionalism in the Agrarian Sciences. Finally, this deepening is related to the multiplicity of pedagogical and social communication proposals that have been built by the agro-ecological networks, which considerably expands on the transformation of society in its relationship with nature, through Agroecology as a set of guidelines for Sustainable Rural Development and the Construction of a Food Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Machado Moreira, Universidade Estadual da Paraíba Instituto Giramundo Mutuando

O Pesquisador possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP Botucatu (1998), mestrado em Planejamento e Desenvolvimento Rural Sustentável pela Universidade Estadual de Campinas UNICAMP (2003) e doutorado em Agroecologia, Sociologia e Desenvolvimento Rural Sustentável pela Universidade de Córdoba - Espanha (2011). Possui experiência internacional. Atualmente é Professor Efetivo de Extensão Rural e Coordenador do NERA - Núcleo de Extensão Rural Agroecológica na Universidade Estadual da Paraíba - Campus II da UEPB - Lagoa Seca - PB. É, ainda, coordenador de Extensão Rural e Agroecologia do Instituto Giramundo Mutuando, Consultor de Agroecologia a projetos dos Ministérios Federais da Agricultura, Pecuária e Abastecimento - MAPA e do Desenvolvimento Agrário - MDA, professor colaborador da Universidade de Córdoba e Universidade Internacional de Andaluzia, Espanha (Curso de Experto Internacional em Soberania Alimentar e Agroecologia) e representa o Brasil , por meio do Instituto Giramundo, na Coalizão dos Povos pela Soberania Alimentar - PCFS - People´s Coalition for Food Sovereinty. Tem experiência nas área de Economia e Ecologia Política do Sistema Agroalimentar e de Ciências Agrárias, com ênfase em Extensão Rural, Organização da Sociedade Civil, Agroecologia, Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional, Sistemas Agroecológicos de Produção, Políticas Publicas para Agricultura Familiar e Abastecimento Local, Educação em Agroecologia, Novas Pedagogias e Epistemologias de Pesquisa em Ciências Agrárias, Agroecologia Política. Desde 2004, coordena projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão Rural para o Desenvolvimento Local Sustentável junto a Agricultura Familiar, em cooperação com instituições de IES e entidades não governamentais e governamentais. É, ainda, membro da Rede Internacional COMBIAND - Conservação da Biodiversidade dos Animais Domésticos Locais para o Desenvolvimento Rural Sustentável, da Sociedade Científica Latinoamericana de Agroecologia - SOCLA e da Associação Brasileira de Agroecologia e, finalmente, é Professor Voluntário junto ao Núcleo de Nutrição da Faculdade de Medicina da Universidade Estadual Paulista - UNESP, Botucatu-SP. (Fonte: Currículo Lattes)

Published

2017-04-30

How to Cite

Stamato, B., & Moreira, R. M. (2017). Participatory Methodologies and Agroecology: networks, processes and strategies towards a food pedagogy. Redes , 22(2), 152-173. https://doi.org/10.17058/redes.v22i2.9347

Issue

Section

Agroecologia